РОШ А-ШАНА И ЗВУЦИТЕ НА ШОФАРА
"Събудете се, вие, които
спите, събудете се от сън, и претеглете постъпките си! Не забравяйте
своя Създател! Върнете се при Него и се покайте! Не бъдете от онези,
които пренебрегват реалността, които преследват
сенките и губят години в търсене на суетни неща! Погледнете дълбоко в
душите си и размислете за делата си, така че да се избавите от всяко
зло! Върнете се в лоното на Господа, за да се смили Бог над вас!"
(Маймонид)
Това е най-важното послание на шофара. Звуците му
предизвикват страхопочитание и докосват най-дълбоките струни на сърцата
ни, допринасят за чувството на разкаяние, покаяние и смирение.
Звуците на Шофара, както сме ги приели по традиция, са много подобни на
силните ридания и въздишки. Те са три вида - Tкия (директен звук),
Шварим (три отривисти) и Т'руа (девет или повече отривисти звуци), които
звучат в следния ред:
1. Tкия – Шварим – Труа - Ткия
2. Tкия – Шварим - Ткия
3. Tкия – Труа - Ткия
Във всички случаи звуците се повтарят три пъти, като по този начин се издават общо 30 звука.
Рош а-Шана се нарича и "Денят за свирене на шофар". На този ден всички
евреи са длъжни да чуят гласът на шофара. Целта е да се смирим и да
стигнем до покаяние. Разбираме добре защо шофарът не е богато украсен.
Украсата и орнаментите не биха пречили само ако са от външната страна на
шофара, но ако са проникнали в стените на рога, той вече не би могъл да
се използва.
Това е важен урок, който ни учи на простота и
смирение. Подобно на шофара, който не може да се използва ако златни и
сребърни бижута пронизват рога му, така също и ние бихме били безполезни
човешки същества, ако златото и среброто са основната ни грижа в
живота, т.е. ако те са "проникнали до кости" душите и умовете ни.
В древните дни шофарът се е използвал изключително за тържествени случаи.
За първи път шофарът се споменава във връзка с откровението на
планината Синай, когато "Гласът на шофара е особено силен и всичките
люде, които бяха в стана потрепераха."
Шофарът, който чуваме на Рош а-Шана напомня за приемането на Тората и отговорността ни към нейните заповеди.
Шофарът обикновено известява избухването на война срещу опасен враг. По
същия начин шофарът, който чуваме на Рош а-Шана, е призив за битка с
нашия вътрешен враг, с лошите ни наклонности и страсти.
Звукът на Шофара по време на Юбилейната година е предвестник за освобождаване от робството и бедността.
Шофарът, който звучи на Рош а-Шана, е сигнал за освобождението ни от
греха, така че да можем да започнем нов живот, посветен в служба на Б-г и
другите човешки същества.
Както всички заповеди, така и заповедта
за свирене със шофар, е заповед на Тора, свързана с вярата ни. И както
при изпълнението на другите заповеди, така и при тази, се изрича
благословия, с която благодарим на Б-г, Който иска да ни освети чрез
изпълнението на Неговите заповеди. Б-г ни помага да вършим Неговата
воля:
"Благословен да Си Ти, Господи, Боже наш, Царю на вселената,
Който ни освещаваш със заповедите Си и ни заповядваш да чуем гласът на
шофара!"
На иврит думата „лишмоа” (да чуя) има същия корен, като
„ш’ма” (слушай). Тя има много значения - „да чуя” с ушите си, „да
разбера”, както и „да се подчиня”. Ние не само слушаме звука на шофара,
но и се подчиняваме на неговото послание.
Както вече споменахме,
шофарът произвежда три вида звуци: Ткия, Шварим и Труа. Звуците на
шофара изразяват нашите чувства - дълбоко съжаление за всички лоши
постъпки, които сме направили в миналото. Нещо повече - звукът на шофара
е призив да се въоръжим за поредната битка. Както барабанът, така и
шофарът призовават да се борим срещу всичко, което ни пречи да
изповядваме нашата вяра - нашите страсти, нашият мързел, небрежност,
влиянието на лошите ни приятели и т.н.
Шофарът ни насърчава да сме
смели, да не се срамуваме и да не сме мързеливи, но да изпълняваме
всичките заповеди, святата събота и т.н.
Не е късно ако започнем
още сега. Бог ще ни прости миналото, ако вземем твърдото решение да
спазваме заповедите Му в бъдеще. Затова последният звук на Шофара е
дълъг - Ткия ("Голяма ткия"). Този звук не се накъсва и не плаче, а е
вик на победа, вик на радост, защото вярваме, че Бог е приел нашето
покаяние и ни е простил. Можем да видим изразът на радост в мелодията на
стиховете, които се четат веднага след Ткия. Те говорят за щастие и
радост, за чувството, което идва след искреното покаяние.
Това е
смисълът на благословията (молитвата) „Лишмоа” преди съдебното решение -
разберете и спазвайте. Думата има три значения, както шофарът има три
основни послания:
- Призив за покаяние (да се събудим от безразличното ни отношение в миналото)
- Призив за въоръжаване (за да преодолеем всички препятствия по пътя си в бъдеще)
- Послание на Божията милост и прошка, така че да можем да започнем
Новата Година пречистени и щастливи, подобно на невинни деца, които
никога не са съгрешавали и нямат лоши спомени.
---
Мнозина си
мислят, че могат да продължат да "спят" или да правят, каквото им
скимне, че не е необходимо да променят начина си на живот. Те считат, че
звукът на шофара в синагогата трябва да им донесе щастлива Нова година.
Но посланието на шофара е: "Събуди се, ти, който спиш! Помисли си за
начините, чрез които можеш да се върнеш към Бога! Тичай към Извора на
живата вода! Побързай, докато не е станало късно!
Ето защо, веднага
след звука на Шофара провъзгласяваме: "Щастливи са хората, които
разбират значението на шофара, и те ще поемат по Твоя Пътя, Господи!
Благодат Попова
Няма коментари:
Публикуване на коментар