четвъртък, 15 януари 2015 г.

ЧУДЕСАТА НА РАЙНХАРД БОНКЕ, Александър Зайбел

В книгата си Herr heile mich (бълг. Господи, изцери ме), бившият председател на Алианса, д-р Фриц Лаубах също цитира "пророчество" от Райнхард Бонке по време на откриването на Огнената конференция през 1987 г. Съживлението, което достига Европа ще бъде Съживление със знамения и чудеса. Ще видим линейки да се редят на опашка в продължение на километри, които ще докарват безнадеждно болните хора тук, и те ще се връщат празни. В името на Исус! Алелуя! ... Чудеса и знамения на конвейерна лента. 1 Бившият председател на Алианса обяснява ясно, че това не е нищо друго, освен едно фалшиво пророчество.

Как да гледаме ние на чудесата, изцеренията и дори на възкресяването на мъртвите, които се разпространяват все повече и повече в името на този петдесятен евангелизатор?

Преди няколко години един проповедник от Свободна Евангелска Църква искаше информация за Бонке, съответно за неговата мисионерска организация CfaN (Христос за всички нации), поради предполагаемо изцерение, което е силно разпространено в списанието „Харизма“ през 1988 г. Резултатът беше значително отрезвяващ.  Изцереният човек не отговорил и пасторът не приел обичайните извинения от страна на мисионерската организация за добронамерени. След това, Изпълнителният секретар на CfaN  (Христос за всички нации) - Ролф Силуик, , написал отговор  по  невероятно самокритичен начин във връзка с публичните "чудодейни изцерения" по време на Огнената конференция. Свидетелстваните  изцерения са спонтанни свидетелства, за които CfaN не поемат отговорност, но самите хора, за които се отнасят. Имаше един съработник в Африка, нает единствено с цел проверяването на тези свидетелства, проучването и изпитването им и правенето на списък с тях. Това беше  неприятно, и после, ние трябва да кажем, че резултатите (хората, които стават вярващи чрез изцеления) са извън всякакви пропорции спрямо разходите. Това може да е индикация, че „Голгота“ е по-важна от изцелението. 2

Пасторът даде следния отговор: Аз лично бях на Огнената конференция във Франкфурт и преживях как Райнхард Бонке представи на публиката доста от германците с викове „Алелуя“ като хора, които са били изцерени точно сега. Но въпреки обещанието, нямаше нито едно-единствено свидетелство за изцерение на човек от BRD, медицински удостоверено от лекар, появило се в списанието. Как може това да продължи да бъде в съответствие със закона на истината? Вие пишете в писмото си, че със сигурност това ще бъде индикация, че "Голгота" е по-важна от "изцерението". Аз определено също вярвам това. Но защо Райнхард Бонке говори повече за знамения и чудеса, отколкото за Голгота? Имам четири видеокасети от вашата мисионерска организация, но "изцерението" и блъскането и суматохата, свързани с него (аз наистина съжалявам, че не мога да го опиша по друг начин), заемат най-малко 90% от съдържанието. Ако човек иска да изследва предполагаемите "чудеса", тогава внезапно вашето служение е проповядващо, въпреки че вие непрекъснато говорите за "евангелизация чрез знамения и чудеса" в рекламирането на вашите събрания. Какво изкривяване на библейските приоритети, във връзка със "свидетелствата за изцерение", които са по-голямата част от времето, без да има изцерения въобще! Аз наистина вярвам в мощта и силата на Бога, също и по отношение на физическите изцерения, но това не е правилният начин! 3


За съжаление, човек няколкократно наблюдава този фактор, когато се занимават с този вид свидетелство за чудо: неистинност.

“Contending Earnestly for The Faith” ("Сражаващи се добросъвестно за вярата" ) е списание, издавано от сериозните членове на петдесятното движение в Англия и очевидно не е предубедено срещу определени "дарби на Духа", съобщава следното: На събрание на Бонке в Нигерия, се е свидетелствало за 78 чудеса на сцената. Но не са открити никакви доказателства за тях след това. Бонке прокле рака в името на Исус и заяви, че тези, които са били слепи сега могат да гледат. Програмата след това се придвижи към зоната под сцената, където хора от публиката бяха избрани за това кой може да дойде на сцената, за да свидетелства за изцерение. Имаше ясни доказателства за измами, тъй като повечето биха били участници, ако не бяха блокирани от сцената. Една жена, която е бил избрана да свидетелства твърди, че е била сляпа и сега можела да вижда, но след това е станало ясно, че тя в действителност можела да си вижда от преди. 4

Тъй като Святият Дух не е шоумен, Той не може да бъде използван. Когато хората искат да направят цар Исус и Го поставят, така да се каже, на пиедестал, Той се оттегля от тях (Йоан 6:15). Човекът не е упълномощен да обявява знамения и чудеса, като че Божият Дух трябва да му се подчини. Ние всъщност не се нуждаем да акцентираме на това. Въпреки това, когато човек наблюдава служението и дейностите на Райнхард Бонке, става ясно, че той приписва на себе си все по-голяма власт, която излиза извън границите на библейското откровение.

Нашият изцеряващ евангелизатор твърди, че Бог уж му казал: Думите Ми са точно толкова мощни в устата ти, колкото са в Моята уста. 5 По време на Огнената конференция от 1987г. във Франкфурт, той изкрещява седем пъти подред в микрофона: Аз освобождавам огъня на Святия Дух.
Това не е нищо друго освен чиста магия, по своята същност: желанието да бъдат способни да имат Бог на собствено разположение. Добре известно е, че Бог дава Духа на онези, които Му се покоряват (Деяния 5:32), не на тези, които ще Му дават команди. Основателят на библейското училище направи забележително изказване:  Святият Дух е най-прекрасния подарък за Църквата, ако Му се подчинява, и най-опасният, ако тя се опитва да Го манипулира. Това, което имаме тук, не може да се нарече просто манипулация, но открита арогантност. Този вид поведение е подхождащо на нашата епоха, която е фокусирана върху свръхестественото.6

Има ли такова нещо като изцерение чрез внушение?


Как можем да обясним всички тези свидетелства за изцерение? Андре Коле е предоставил интересна информация по този въпрос. Той е илюзионист, или майстор на илюзията, както го наричаме ние. Тъй като той е вярващ, той често разследва твърденията на изцеряващите евангелисти. Той за първи път прави изявление, че има психосоматични и органични заболявания. По отношение на характеристиките на психосоматичните, функционалните и органичните заболявания, той обяснява: Заболяванията могат да бъдат категоризирани в един от двата вида: функционални или органични ... Функционалното заболяване е свързано с промяна на функцията на телесен орган или тъкан, без никакво увреждане на тъканите. Органичното заболяване е свързано с доказуема промяна в телесен орган или тъкан. Ето защо, в работата с функционални заболявания като високо кръвно налягане, пристрастявания, синдром на болки ниско в гърба, или най-много главоболия, не съществува доказуемо увреждане на тъканите, но органите и тъканите, със сигурност не функционират както трябва. За разлика от тях, органичните заболявания като счупване на костите, парализа от прекъснати нерви, вродени малформации или исхемична болест на сърцето доказват  много ясна промяна в тъканите.7
Както Андре Коле допълнително обяснява, функционалните заболявания могат да бъдат изцерени практически чрез всеки, който практикува техниките на изцерението чрез вяра. Това са основно универсално приложими, независимо дали се използва от шамани, психически лечители, лекари, илюзионисти, нюейджъри и др. Изцеренията с вяра могат да бъдат извършвани практически от всеки - дори и от една котка! 8 Божественото изцерение, обаче, в което ние също вярваме, не може да бъде практикувано, нито може да бъде манипулирано. Също така, в много празнична и емоционално заредена атмосфера на изцерителното с вяра служение, мозъкът може да бъде стимулиран да освободи ендорфини в нервната система ... Ето защо хората могат честно да кажат "болката си отиде" и искрено вярват, че са изцерени - докато ефектът изчезне часове или дни по-късно. 9
Андре Коле прави важно последно наблюдение във връзка с Бени Хин, днес най-популярният изцеряващ евангелист в света и един мъж, който също става известен чрез Бонке в Германия за първи път през 1987 г. във Франкфурт. Бени честно обещаваше отново и отново да работи с мен, за да докаже на мен, и на света, че божествените, органични изцерителни чудеса се случват всеки ден и със стотиците в неговите чудодейни кръстоносните походи. Той честно обещаваше да започне да ми изпраща документирани примери веднага. В един момент аз казах: "Бени, аз не искам да бъда груб, но мисля, че трябва да отбележа, че от 35 години всеки християнски изцерител на вяра, с когото съм контактувал даваше същите обещания, които вие ми давате, и никога повече не съм ги чувал . "Бени отговори:" Вие ще ме чуете. Ще ви снабдя с тези имена незабавно. Аз ще ви ги предоставя, така че да стигнат до вас... "10 Андре Коле никога повече не чу Бени Хин отново.

Други свидетелства за дейностите на Бонке също са съпоставими с това. Един очевидец на голяма евангелизация в Кананга, Заир през 1994 г. свидетелства:

Беше много популярна и добре посещавана кампания. Беше много оживено и хората усещаха голяма радост ... Но хората изглеждаше да са глухи към Евангелието, защото те се интересуваха само от материалните неща, чудесата и изцеренията, които трябваше да се случат. Според моите наблюдения, повечето от хората не идваха да чуят да се проповядва Евангелието, но за да видят изобилие на чудеса и изцерения, които им бяха обещани... Края на всеки ден беше посветен на дългоочаквания момент на чудеса, изцерения и свидетелства. По време на молитва, всички болни, куци или слепи, или тези, които се чувстват по различен начин болни трябва да сложат ръката си (или ръцете си) на засегнатата част от тялото си, за да преживеят изцерение. Дали е имало някакви трайни обръщения или изцерения в резултат от събитието, ще открием с помощта на изследването. Въпреки това, аз не знам за нито един случай.
Няколко параграфа по-нататък се казва: Всеки, който иска да получи Святия Дух, трябва да издигне ръката си, докато евангелиста се моли за изливането на Святия Дух. Което означава, че той положи ръцете си на тях, за да предаде даровете на Духа. Той също така каза на всички, които искаха да се молят на езици как той "трябва да се моли в Святия Дух". Всеки, който иска да се научи това, трябва да се концентрира и да крещи Алилуя, докато те не забележат, че са завладяни от Духа и говорят на езици. Казано е предварително за този ден, че голямо изливане на Святия Дух ще се осъществи и Бог ще направи големи знамения и чудеса. Ето защо аз бях толкова разочарован и възмутен ... Въпреки че беше популярна кампания, на мен ми се струва, че реколтата се състоеше по-скоро от паразити. 11

Полагането на ръце върху болното място на тялото, за да получат изцерение е типична техника на духа на лечителя и е обичайна практика в хипнозата.

Списание „Focus" пише за "вършачката" Бонке, наред с други неща: Всеки трябва да постави ръката си на болната страна на тялото си и да протегне другата към небето. Много рязко, сякаш пневматичен чук ги удряше. Бонке беше нещо като бръщолевещ (говорещ на езици: б.а.). Оргията траеше няколко минути, през които 200 000 мъже, жени и деца се проявиха като клопащи пилета. 12

Някой напомни за оплакването на апостола: "Те ще мислят, че сте луди" (1 Кор 14:23).

Една дама християнка от Мадагаскар, близка на мен и жена ми не разбра как така, след кампанията на Бонке, която отново трябваше да е изпълнена с изцерения, мнозина останаха обезсърчени и разочаровани, защото изцеренията не се случиха и дори се оказаха фалшиви. Подобни неща ми бяха съобщени за Киев, Хайдерабад и за други места по света. В началото голям ентусиазъм, а след това купища разочаровани надежди. Това обикновено е покрито по Нобелов начин с одеялото на мълчанието.

Но не само, че има разочаровани надежди, но по-лоши последици за изхвърляне. Както безразборното, така и бързото полагане на ръце е обичайно за Райнхард Бонке и практически всички изцеряващи евангелизатори. Ръката, на практика е средството, чрез което властта се предава. Предупреждението на Писанието, "Не полагай ръце внезапно на никой човек" (1 Тим. 5:22), е щедро пренебрегвано дълго време, или по-скоро се тълкува по нов начин.

Депресиите и трудните психосоматични проблеми понякога са резултат и вследствие на това небиблейско полагане на ръце. Причината криеща се зад това: получаването на сила от тези изцерители. Съответно, една сестра в Христос ми писа в лично писмо как Бонке положил ръце на нея в Карлсруе. От този момент тя е трябвало да се бори с изкушенията.13 Бивш член на църквата Слово на вяра в Щутгарт съобщава: Докато полагаше ръце върху мен Бонке,  ме удари като гръм и ме изстреля назад върху твърд каменен под и това доведе до загуба на всякаква физическа осезаемост. Аз не пострадах от това падане. 14

Слушателите на Бонке обикновено падат по гръб по време на тези духовни прояви. Това е и характеристиката на лъжепророците (Ис. 28:13). Но всичко това е само върхът на айсберга. Евангелист от Южна Германия ми каза как едно младо момиче се е изцерило от Бонке на едно от неговите събрания. Седмица по-късно тя беше в добре затворено психиатрично отделение.


Смирение или мегаломания

Поведението му силно напомня на Симон магьосникът, който също искаше да има Святия Дух на негово разположение, за предпочитане чрез произволно полагане на ръце (Деяния 8:19). Райнхард Бонке се вписва безпроблемно в нашето притегляне към магията и магьосничеството,  към поколението, за което Хари Потър се превърна в култова фигура.

Колкото повече тези тенденции се разпространяват,  толкова „по-успешно" ще става това "Средство" на Святия Дух. Дори Симон магьосникът твърди, че е някой велик (Деяния 8: 9). За Павел, идеята за получаването на Светия Дух по различен начин, от този, който е чрез вяра в Исус, е същността на магията или магьосничество (Гал 3: 1-2).

 Неговите доклади за успех отговарят на този модел. Бог уж му показа, че той не е нищо повече от "ловец на човеци". Неговото приемане от евангелистите е във възход. Той беше основен говорител миналата година по време на честването на петдесетата годишнина на Съюза на независимите петдесятни църкви. По собственият си начин на самохвалство, той обясни как един милион души са били покръстени чрез него.15

В мисионерските информационни бюлетини на Бонке, човек може редовно да се удивлява на снимки на огромни тълпи. „Голям, по-голям, най-голям“ е мотото. "Най-голямата транспортируема палатка в света! Най-голямата евангелизация на всички времена! Най-голямото събрание на хора в историята на мисиите! " По същият начин звучат заглавията на това ново време "супер апостол ", Божията "вършачка", както той нарича сам себе си още. С красноречие той твърди, че прави всичко, само за слава на Бога, но поведението му говори по-силно от неговите "скромни" думи. Това поведение има много повече общо с мегаломания или по-скоро патологична жажда за възхищение и адмирации - да не говорим за профила на истеричен човек – от колкото със смирението на последовател на Христос (Фил. 2:3).
"Скромното " заглавие на поканата за участие в Огнената конференцията във Франкфурт през 1987 г.  звучи така: "Прелюдия към най-голямото изливане на Святия Дух в Европа". 16 Коментарът на независим пастор: Това е богохулство.
С оглед на факта, че истинският барометър на духовна сила лежи не в измерението на свръхестествени знамения и чудеса, но в морално, етично измерение, човек трябва да се запита що за съживление е извършено в последните 15 години? Добре осведомени наричат деветдесетте години десетилетието на хомосексуалистите. В същото време, разводът се превърна не само проблем за света, но и все повече и повече за християнския свят. Дори настоящото [немско] правителство документира моралната несъстоятелност на това поколение като по-впечатляваща от всякога. Що за съживление е това всъщност?

Кой Дух проговори на Райнхард Бонке? Той обясни публично във връзка с поканата за участие в Огнената конференцията: Аз гледам на тази Огнена конференция като огнена светкавица от Бога, като сигнал за цяла Европа. Господ много ясно и категорично ми е говорил, но аз дори не изключвам използването на нашата голяма африканска палатка повече. 17

Кой Господ му говори? Според всички тези наблюдения и заради неизпълнението на многото пророчества за голямото съживление, което в Германия дори вече е било допуснато от собствения му народ, 18 Стигам все повече и повече до убеждението, как тези "духовно силни" отклонения са ново издание на 1 Царе 22: 23а. "... Господ е турил лъжлив дух в устата на пророците." Това е истинския дух на днешните "мощни" пророци, апостоли и супер апостоли. Със сигурност зад тях стои духовна сила, както и Новия Завет прогнозира за времето преди Второто пришествие на Исус (2 Сол. 2:11). Това също така обяснява защо в тези "харизматични" кръгове (макар и да не се ограничава до тях) толкова много преувеличение, самозалъгване, неистинност и отчасти дори умишлено лъжата е приета и се практикува.

Обещанията и изявленията са също така направени, че или е невъзможно да се проверят или невъзможно да се изпълнят. Във ZDF (TV) - документацията на Райнхард Бонке от 24 юли 2002 г., човек може да види и чуе как той заявява, например: "Всички нарушения на зрението ще бъде излекувани сега" (на сцената) или "Вие ще преуспявате". Един репортер коментира съответно: Скромността не е силата му.

Как може човек застанал пред тълпа от хиляди или дори десет хиляди да крещи подобни изявления? Това няма нищо общо с безумието на кръста и истинността на слуга на Христос, но с друго благовестие, украсено с изкушаващи обещания. Не богословие на страданието, а богословие на славата.

Хората изпадат в транс и цялата атмосфера почти напомня за панаир или футболен стадион. Коментар на ZDF: Той обича да командва парада. Това предаване спомена няколко случая, когато хората са били смачкани до смърт на негови събрания.

Преди десетилетия Мартин Лойд Джоунс бе попитан относно Кетрин Кулман, какво мисли за нейните изцерителни кампании. Той възрази значително срещу нарастващото лекомислие и непочтително въвличане. Човек може да забележи, също, че ефектът от действието на чудеса при хората е да ги изпълнят с чувство на благоговение, и в моменти на страх. ... В някои от най-популярните изцерителни събрания тези дни, обаче, имаше смях и шеговитост. Лидерите дори се гордеят с това. Бих казал, че Библията учи, че всяка проява на Божията сила е всяваща страхопочитание, и изключва всеки дух на несериозност, вятърничавост или на лекомислие в каквото и да е отношение. 19


Все пак доста забележително е следното наблюдение във връзка с извършването на изцеренията: Така, вие трябва да се върнете към някои общи принципи, които се обучават в Новия Завет - и дори, в Стария. Един от тях е, че никога няма да намерите библейски чудеса обявени няколко дни предварително... Например, вземете случая на Петър и Йоан и човекът пред Красната порта на храма. По същия начин Павел с човека в Листра. Апостолите не знаеха предварително, че ще извършат чудеса. Вярвам, че те са били дадени за незабавно извършване. Те не са експериментирали, и на нас не са ни дадени никакви сведения за неуспехи в книгата Деяния на апостолите. 20

Всичко, с което Бонке може да служи на критиците си, обаче, е [известната] фраза на Гьоц, която той буквално цитира на бивш член на Главният борд на Директорите на германския Евангелски алианс през осемдесетте години. 21 Успехът накрая го оправдава. Сравнете това с Яков 3:17.

Това, което е напълно пренебрегнато по този въпрос  е, че големият им успех е белег на фалшивите пророци (лъжепророците ) във времето преди Второто идване на Христос. Господ Исус не казва в прочутата Си проповед на Елеонския хълм, "те ще заблудят няколко или повече", но "много лъжепророци ... ще заблудят многозина" (Мат. 24:11). В проповедта на планината, той казва: "в Съдния ден мнозина ще Ми рекат, "Господи! Господи! не в Твоето ли име пророкувахме, не в Твоето ли име бесове изгонвахме, и не в Твоето ли име направихме много велики дела? "Но тогава Аз ще им отговоря, "Аз никога не съм ви познавал. Махнете се от Мене вие, злодеи"(Мат 7: 22-23)... Ако успехът бъде направен стандарта, с който да се измерват Божиите действия, тогава Еремия и Езекил са най-големите провали.  Еремия трябваше да каже: "През последните двадесет и три години ... Господ ми даде Своите послания. Аз вярно ви ги предадох, но вие не искахте да слушате ". (Еремия 25: 3).

Библейската оценка


Бонке е изумително подобен на хората, които Павел иронично нарича "супер апостоли" (hyperlian Apostoloi, "превъзходни" или "неизмерими апостоли", 2 Кор 11: 5 и 12:11). Във 2 Кор. 10 гл. Павел се занимава с хора, чиято най-отличителна характеристика е огромната им жажда за слава (2 Кор 10:18 и 11:. 18-19) и които също се хвалеха, че са равни на апостола (2 Кор 11:12.).

Голямото съживление очевидно е започнало чрез тези хора и те са се хвалели за работата, която всъщност е извършена от други (2 Кор 10: 13-15). Те обвиниха Павел, че е плътски (2 Кор 10:2), защото той очевидно не се похвали и също не направи знаменията и чудесата централният фокус [на служението му]. Следователно някои дори са твърдели, че той не може да бъде истински апостол. Такъв човек би трябвало да има повече "власт". Затова Павел трябвало да обяснява как "белезите на апостола са се проявили сред тях" (2 Кор. 12:12). Той изтъкнал, че, въпреки че той дори е бил в рая, че е глупаво да вярваш на всеки, който слуша за такива преживявания или откровения (II Кор.12: 7-11). Докато тези "супер апостоли" непрекъснато говореха за тяхната власт и сила, Павел се хвалеше - в пълен контраст на тях - в неговата немощ (2 Кор 12: 5 и 9.) и доказваше своето апостолство с изобилните си страдания (2 Кор 11: 22-33).

В миналото, както и в настоящето, този триумфален подход към служението на тези специални апостоли обикновено запазва мълчание относно слабост и страдание или, ако споменава по някакъв начин, болестта се класифицира като плътска. Те нагло отъждествяват себе си днес с библейските апостоли (2 Кор. 11:12). Павел тогава казва ясно как тези специални апостоли с големите си усти проповядват друг Исус, предават чужд дух (2 Кор 11: 4) и ги нарича лъжеапостоли и злонамерени (лукави) работници (2 Кор 11:13) Той трябваше да обвини коринтяните за радостното толериране на чуждия дух (2 Кор 11:4) и да се оставят да бъдат поробени от глупаци, които те търпят с удоволствие (2 Кор 11: 19-20). Това е точно същото днес, така че човек може да заключи със Соломон: "Нищо ново под слънцето".

Този триумфален подход към служението оставя непосредствено след себе си съответната  следа от опустошение и разрушение. По този начин, вместо Съживление на планираните евангелизационни походи на Бонке в северно нигерийския град Кано, стотици хора са загинали. "Кано за Исус" беше грандиозно обявено. Този победоносен триумфализъм в един град с мюсюлманско мнозинство ги предизвика естествено към "Джихад". Резултатът: църкви бяха изгорени до основи и Бонке трябваше да отлети с Нигерийскити военновъздушни сили. Първоначалните доклади говореха само за десетки мъртви. По-късните доклади от октомври 1991 казаха, че 300 души са били убити.

В отговор на нарастващото объркване, лъжеученията и измамно напомпените предполагаеми чудеса и изцерения в различните харизматичните кръгове, сериозните петдесятници в Англия се обединиха и чрез публикация поеха ролята на страж на видовете учения. Списанието се нарича "Съревноваващи се добросъвестно за вярата", в което, както вече бе споменато по-горе, много погрешното равитие е смело дефинирано и назовано.

Юнското издание през 2001 г. съобщава за предполагаеми изцерителни чудеса на Бени Хин и Райнхард Бонке. За пореден път, тези автори на списанието са хора, които нямат никакви съмнения относно съществуването на даровете на Духа в нашата епоха. Те не са консервативни евангелисти и анти-харизматичните предразсъдъци не могат да им бъдат вменени.

След като дава трезва и честна критика на безскрупулните методи на Бени Хин за събиране на пари, докладът продължава да казва: На първата вечер от кръстоносния поход (на Райнхард Бонке), петнадесет души бяха сгазени до смърт, докато се опитваха да напуснат помещенията. И кошмарът продължаваше. На втората вечер, объркан баща носеше една от жертвите - мъртвото си дете - на кръстоносния поход, вярвайки, че Бонке може я върне обратно към живота. Но преди да успее да стигне до сцената, той се обърна. Все още вярвайки, той положи тялото на детето на капака на двигателя на Мерцедеса на Бонке в надеждата за чудо. 22


В библейските пасажи, които хвърлят светлина върху Второто пришествие на нашия Господ Исус, чудесата и знаменията са споменати, без изключение, във връзка със съблазняване (2 Сол. 2:. 9-11; Мат 24:24; Откр 13: 13). Последователите на тази "мощна" евангелизация обикновено цитират от книгата Деяния, която обаче описва началото на църквата. Въпреки това, в пасажите, които описват Второто пришествие на Христос, ние сме информирани как тези свръхестествени проявления ще бъдат ефективно средство за заблуждаване на вярващите. Последните дни, няма да се характеризират единствено с все по-нарастващото разпадане на Божия ред и чрез увеличаване на беззаконието, но и с есхатологично доминиране на знамения и чудеса. Райнхард Бонке, със своите лъжливи знамения и чудеса, се вписва безпроблемно в този упадък, както е споменато в Библията. Това са най-ефективни измамителни сили, върху които той язди (2 Сол. 2: 9-11).


Може ли мисионерска дейност да се извършва с жив"труп"?


Неговата последна "евангелизационна кампания" с жив "труп" е още по-странна. 

Възкресението на пастор на една харизматична църква в най-гъсто населената държава на Африка, Нигерия, предизвикало значителен интерес. Това се е очаквало да се случи по повод на църковната служба с Райнхард Бонке. Мисионерската организация на Бонке „Христос за всички нации“ разпространява видео за това със заглавие "От Смъртта обратно към живота", който документира събитията.

И така, Даниел Екечукву, както е наречен пасторът,  предполагаемо е починал в резултат на автомобилна катастрофа. Бременната му съпруга е шокирана, но тя си спомня един пасаж в Евреи: "Жените приемаха мъртвите си възкресени" (11:35). Тя почувствала, че това слово се отнася и за нея също. Тя успяла, в неделя 02 декември, да транспортира мъртвия в ковчега до църковната служба в Онитша с Райнхард Бонке, въпреки че смъртният акт вече е бил направен. Чудото се случи. Даниел Екечукву оживява отново.

Във видеото, е направена връзка с библейската история за богаташа и бедния Лазар (Лука 16: 19-31). Напълно противоположно на посланието в тази част, обаче, е обяснението, че искането на богаташа е сега най-накрая изпълнено, възкресението на Даниел Екечукву е последното Божие предупреждение към това поколение ". 23

 
Историята става още по-объркваща, когато откриете, че този петдесятен пастор дори не е бил спасен. Бонке: Той имаше друго страшно преживяване. Не познавах този пастор Даниел изобщо. Той каза, че ангелът му казал: "Ако Бог не беше решил да ви изпрати обратно на земята, вие щяхте да се присъедините към хората в ада." Той трепереше. 24

Бонке лично съобщава това събитие в интервю за телевизия US CBN докато разказва на Пат Робъртсън това "възкресение от мъртвите". Тогава Пат Робъртсън, доста шокирана, попита: Робъртсън: Но този човек е пастор. Какво e това?
Бонке: Той беше човек, който не живееше праведно.
Робъртсън: Значи той е бил измамник.
Бонке: Той не живееше праведно. Сега той живее праведно. 25

Очевидно е тук, че искането на богаташа не беше изпълнено изобщо. Богаташът поиска това някой от небето (Авраамовото лоно) да може да се върне на земята, за да предупреди (стих 27). Лазар е починал в мир с Бога. Пастор Екечукву, на първо място, предполага се, че изобщо не е бил спасен и съответно е върнат от ада. Следователно това не е съобщение от небето, но буквално послание, или по-скоро пратеник от пъкъла.

Богаташът в историята в Евангелието на Лука е буквално в ада (Лука 16:23). Според Откр.6: 8 царството на смъртта ще бъде освободено в света преди завръщането на Исус. Предвещанието за това пророкувано събитие ние виждаме все повече и повече да се проявява в наши дни. Както библейскота съживление разширява Божието царство, ние наблюдаваме днес, как "Хадес", царството на мрака и смъртта (Откр. 20:14), се разпространява чрез окултно съживление в последните ни дни. Ние виждаме също един паралел в предложенията, за които четем в Лука 16. След като Библията поставя акцент върху Словото, " Те имат Моисей и пророците; нека слушат тях "(стих 29), отрицанието идва от царството на мъртвите: "Не, отче Аврааме; но ако отиде при тях някой от мъртвите, ще се покаят."(стих 30). С други думи, богаташът иска да евангелизира с видими средства; ако хората видят колко мъртви биват възкресени, куци и прокажени биват изцерени и т.н., тогава голямото съживление ще дойде. Тогава хората ще се покаят на тълпи.

В действителност това предложение или поздрав не е нищо друго, освен "Евангелие" от Царството на смъртта. Авраам категорично отхвърли точно самата идея за това. " Ако не слушат Моисея и пророците, то и от мъртвите да възкръсне някой, пак няма да се убедят " (стих 31).

Нека обобщим какво ние трябва да мислим за този инцидент в частност и относно служението на Бонке като цяло. Това е поздрав от Царството на смъртта, "Добрите вести" от бездната, украсени с много библейски термини. Силата на ада е скрита зад това "ловец на човеци". Ако нямаше окултно съживление, Бонке едва ли щеше да бъде в състояние да извършва някакви изцерителни чудеса изобщо, с изключение на факта, че неговите разпространени сензационни мероприятия обикновено съответстват повече на самозалъгване, отколкото на действителността. Той е [част от] Божието наказание над узрелите за съд, Лаодикийско християнство (1 Петр. 4:17). Ето защо, непосредствено след Божията "вършачка" следва следа от объркване, разочарование и, за съжаление, мъртви хора в най-буквалния смисъл на думата.

Но с цялата си безпристрастност ние признаваме, че Бонке има отличен дар за проповядване и понякога проповядва Евангелието много ясно до внушителност. Бог е суверен и в действителност има хора, които са били спасени чрез този мъж. Би било глупаво да се отрича това. Но най-малко, докато стигне до момента на призоваване на хората отпред за неговите действия на изцерение и демонстрации на "изливане на Духа", след това той става магьосник или шаман. Чрез своите способности, подобни на тези на хипнотизатор, който може да въздейства на тълпите, създадени са голям ентусиазъм и еуфорични очаквания и зрелищните "изцерения" наистина се случват. След това, като при едно преживяване на наркотици или интоксикация, прониква голямото разочарование.

Това напомня на наблюдението на Уочмън Ний относно нахлуването на петдесятното движение в Китайското Съживление по онова време: Когато погледнем назад по онова време, ние забелязваме, че печалбата е била малка, загубата, обаче, е много голяма. 26

Господ Исус въздъхна: " Нечестиво и прелюбодейно поколение иска знамение, но друго знамение няма да му се даде, освен знамението на пророк Иона."(Мат.12: 39).

Няма поколение, което да се е превърнало в толкова зло и прелюбодейно, както съвременното. Нищо чудно, че то изисква белези и иска да бъде заблудено. Нищо чудно, че Бонке е толкова успешен.


Автор: Alexander Seibel

Превод: Галина Христова



1 Fritz Laubach, Herr heile mich, Hänsssler-Publishers, 2000, p. 11.
2 Correspondence of Pastor Weidemann with CfaN, 8.12.1988.
3 Ibid., letter of 16.12.1988
4 Tony Pearce, The Changing Face of Christianity, Contending Earnestly for The Faith, June 2001, p. 8-9.
5 Ron Steele, Die Hölle plündern, Leuchter Verlag, Erzhausen 1986, p. 35
6 Video recording of the Fire Conference in Frankfurt/M., 5-9.8.1987
7 Richard Mayhue, Faith-healing can be done by practically anyone - evan a cat. (The Healing Promise, Harvest House Pub., p. 49).
8 Ibid., p. 40
9 Richard Mayhue, The Healing Promise, Harvest House Pub., p. 53.
10 Ibid. p. 59-60.
11 Bonnke-Big Evangelization in Kananga/Zaire, Report by Mbuyi Ntambwe Shabangi, Emmaus Bible Center in Africa, end of 1994.
12 Focus, 3/2002, p. 58
13 Letter to the author 16.10.1984
14 Gerhard Wissmann, Jesus-Nachfolge oder Jesus-Trip, Manuskript, P. 29
15 idea spektrum 20/97.
16 Wolfgang Bühne, Spiel mit dem Feuer, CLV, 1993, p. 150.
17 Ibid., p. 150.
18 Richard Krüger, “A sober consideration, in view of the longing for revival situation in our country, will agree, but eyes cannot shut to the unfulfillment of many prophecies.” In Germany, there are “already a host of disappointed and confused people”… The Prophets seldom or hardly admitted mistakes., exaggerations or excessive wishful notions. Pfingstliche Selbstkritik, ideaSpektrum, 4/02.
19 D.Martyn Lloyd-Jones, The Supernatural in Medicine, C.M.F. Pub., Dec. 1971, p. 20 Ibid. p. 21-22.
21 A personal report of the brother concerned. Bonnke said to him privately word-for word: My critics can kiss my butt (milder version)22 Contending Earnestly for The Faith, June 2001, p. 3
23 Marcus Mockler, Mission mit einem lebenden “Toten”, ideaSpedtrum 30/31/2002, p. 22.
24 Ibid.
25 www.ebn.com/700club/features/bonnke_raisedpastor.asp?option 7.4.02., p. 4. 26 Angus Kinnear,Watchman Nee Ein Leben gegen den Strom ABCteam, 1974, p. 104.

Няма коментари:

Публикуване на коментар