Какво казва Библията към темата “освобождаваща служба?
В Новия Завет няма нито един –единствен пример за новородени вярващи, обладани от демони и затова няма и пример за изгонването им.
Естествено е, че един
християнин може да бъде повлиян, подмамен и измамен от демони или от
дявола–много лица и църкви от Новия Завет са един предупреждаващ пример
за това, но твърдението, че един християнин, който е “храм на Святия
Дух“(1 Кор.6–19)
и
се намира под господството на Христос, може да бъде “обладан“ от Сатана
и затова се нуждае от екзорцизъм или от служба за освобождаване,
противоречи на учението на Новия Завет.
Когато например някой е
попаднал в “примката на дявола“, тогава той трябва да бъде поправен,
т.е. да му бъде посочен правилният път(2. Тим. 2:24–26). Нито там, нито в
цитираните стихове от Матей става дума за изгонване на демони
(Мат.16:19 и 18:18).
В развръзването и връзването в името на Исус не става дума за демони,
а за приемането, респ. изключването от църквата, както недвусмислено
показва контекстът.
По този въпрос се създаде една емпирична теология–това свободно го
признават и множество екзорцисти–която по никакъв начин не може да бъде
потвърдена с Библията. До какви безсмислени възгледи води една такава
емпирична, теология ни показва примерът с йезуитския отец Родевик, който
при своите служби за освобождаване използва светена вода, молитвената
броеница, иконата на архангел Михаил, реликви и ритуални предмети.
Бихме ли могли да заключим от уж успешните освобождаващи служби на
Родевик, че дяволът се страхува от светената вода, и че от ритуалните
предмети излизат тайнствени сили? не използва ли сатана много повече
тези демонстрации, за да потвърди съществуващите у хората суеверия?
Сатана е лъжец(Йоан 8:44) и това което демоните лъжливо говорят и
представят, не бива никога да се взима за истина.
Колко нещастия са станали само заради това, че са били разпитвани демони
и се е вярвало на техните сведения и реакции. Даже и когато демоните
казаха нещо, което отговаряше на истината (виж Деян. 16:17), Павел се
отказа решително от тази “пропаганда“.
Тук се отнасят и някои проблеми от областа на воденето на душите:
много по–леко е да накараш някого да те освободи от демоните с една
служба на “освобождаване“, отколкото да разпознаеш, да признаеш, да
осъдиш и да отстраниш греха от собствения си живот. В много случаи
отговорността за греха и недостойното поведение се приписва на заселили
се в нас демони или на обременените ни предци и с това се затруднява, а
даже осуетява едно библейско покаяние и започване на нов живот.
Прави впечатление колко често се появява силна обвързаност с някой
“пълномощен“ наставник на душите, който в някои случаи живее доста
далече и понякога трябва да бъде търсен с години за да освободи някого
на етапи от демоните. Тази практика осуетява библейската грижа за
душите, която по възможност трябва да се извършва на място и никога не
трябва да води до силна обвързаност с лицето, което се грижи за душата.
Библейското освобождаване става винаги по този ред: забелязване на
греха, покаяние, осъждане, изповядване и отхвърлянето му. Християните в
Ефес , които очевидно преди започването на новия живот активно са
използвали окултно действия, “дохождаха та се изповядваха и изказваха
делата си“ и публично изгаряли гнигите си (Деян. 19:18–20). Там няма
нито дума за изгонване на демони или за “освобождаваща служба“ от страна
на апостолите.
КЪМ ТЕМАТА “ВОДЕНЕ НА ДУХОВНА БОРБА“
В никой стих от Новия Завет не се отправя апел към християните да
унищожат “териториалното владичество на сатана върху райони, градове и
страни в космическото пространство“. Голяма е опасноста чрез тези
действия и свързаното с тях изгонване на демони и проклинането на дявола
човек да попадне в близост до спиритизма. Липсвали ли са на архангел
Михаил познания за “териториалната война с духовете“, когато той води в
борбата с дявола за тялото на Мойсей “не посмял да произнесе хулителна
присъда“(Юда9)
Борбата с духовете според Ефес.6 няма абсолютно нищо общо с
разпитване на демони и др. подобни, но има много общо с истина,
справедливост, евангелизиране, Божието Слово, вяра и молитва!
Волфганаг Бюне
Няма коментари:
Публикуване на коментар