сряда, 24 септември 2014 г.

Анализ на служението „Инкаунтер“ G-12 , Рикардо Бекерра

(Част Втора)



Духовното значение на числото "Дванадесет"

Кастеянос се опитва да оправдае своя принцип за "управление чрез дванадесетте"  с помощта на Библията, твърдейки, че "числото" дванадесет "винаги се появява в Библията като символ на пълнота на духовната власт и контрол по отношение на подреждането на човешкия живот" [20]. Кастеянос отбелязва, че Бог е избрал дванадесетте патриарси (Битие 35: 22-26), (Изход 28:29), че на нагръдника на Първосвещеника на Израел имало дванадесет камъни, и че "с дванадесетте ученици  Исус нахранил множеството (Марк 6:35-44), и със същите дванадесет Бог установил Своето царство на земята "[21]. След това той добавя (и това е може би най-важното му изявление):  "Исус избрал  дванадесет мъже, в която възпроизвел Своя образ, и те станали Негови представители в света" [22].


Как G-12 прониква в Църквата

Учебните  материали на G-12 изобилстват от думи и изрази, които напомнят на мотивационни семинари за търговски агенти: вярващите отново и отново са призовавани  да станат "победители" и "лидери"  и да се стремят да постигнат "победа" и "успех". На пасторите, които идват в Богота, за да се запознаят със стратегията на G-12 от първоизточника, им предлагат цялостно обучение и настойчиво им препоръчват да си купуват всички книги на Кастеянос, така че те да могат да приложат изцяло тази стратегия в техните църкви. Освен това, на църквите настойчиво се препоръчва да се присъединят към официалната онлайн общност
G12Net, да си сътрудничат с MXM и да използват методи и материали, които са получили одобрението на Кастеянос. Както бе обяснено от един сайт, принадлежащ към тази общност:
Пасторите Сизар и Клаудия Кастеянос редовно получават ново откровение, за да благословят и да обучават църквата. Това животворно слово-рема трябва да бъде на разположение за пастори и лидери, които са получили видение. Съпрузите Кастеянос  в действителност играят ролята на апостоли. Те имат същото видение като на апостолите, както Джон Уесли е апостол на светостта в методисткото движение. Мрежовата общност G12Net е апостолски офис,  чрез който съпрузите Кастеянос служат на видението в световен мащаб. Горивото, подкрепящо видението на G-12, е откровението на Светия Дух. Колкото повече откровения относно видението  има у конкретния пастор или лидер, толкова повече успех ще постигне в него. [23]
Връщайки се в своята общност, пасторът е длъжен да обучи в стратегията G-12 дванадесет енориаши; тази група се превръща в "пасторска дузина." След това всеки от тези дванадесет е длъжен да отиде и да направи същото – да избере собствени дванадесет ученици, които, на свой ред, да открият още дванадесет  ученици и да създадат домашни клетъчни групи, като се отдава предпочитание на "тези, които са най-успешни в принасянето на плод ..." [24]. Някои наблюдатели отбелязват, че в резултат на пирамидата има много общо с модела на Мултилевъл маркетинг (или още по-лошо, с печално известните финансови пирамиди).


Клетки  G-12

Като цяло, стратегията на G-12 се състои от четири етапа, посочени като "стълбата на успеха": достигане, вкореняване, трениране  и изпращане. В началото първата група от дванадесет избрани пастори на събранието  трябва да намери някой, който иска да предостави  дома си или офиса си за провеждане на събранията /срещите на клетката. Да се координира дейността на групата от един лидер, на когото да помага "Тимотей" - човекът, отговорен за него, така че да се създават нови клетки, веднага след като броят на членовете на първата група надвиши дванадесет [25]. В новата клетка отначало може да има шест участника. На всяко заседание се използва стратегията на "празния стол": участниците обещават следващия път да поканите нов човек, който ще вземе свободно пространство. Кастеянос съветва: "Клетката е длъжна да постави целта си ежеседмично да спечели още най-малко един новоповярвал" [26].
За разлика от традиционните клетъчни църкви, системата G-12 изисква всеки ръководител на клетките и неговите помощници да си поставят амбициозни „цели за растеж". Целта може да бъде определена за една седмица (всяка седмица да се води по един нов вярващ) или за месец (да отворите една нова група за месец). По този начин, след дванадесет месеца всеки ръководител ще има не по-малко от дванадесет групи, а за двадесет и четири месеца ще бъдат създадени общо 144 групи.
Според "клетъчното видение" G-12, ключът към развитието на църквата е ученичеството. Преди получаване на статус "ученик" в тази система, човек е длъжен да е довел най-малко една клетъчна група. В противен случай, той не може да принадлежи към ничия "​​дузина" и е длъжен да се подчинява на властта на лидера, който го е избрал. Когато този студент вече има собствена група от дванадесет души, те, от своя страна, ще се подчиняват на него.
Не е изненадващо, че разширяването на движението G-12, както свидетелстват латиноамериканските християни, e придружено от непрекъснатите изисквания да се водят нови хора и да се подчиняват. (Билбордът извън една църква G-12 в Ел Салвадор гласи: "Клетка, която не благовества се превръща във вкаменелост.")


Задължения на лидера на групата

Всеки лидер има три основни отговорности: първо, трябва ежеседмично да се срещат  с техния лидер (към чиято група принадлежи); второ, да провежда ежеседмични срещи на клетъчната си група; На трето място, един път седмично да се среща със своите дванадесет ученици. Веднага след като лидерът създаде собствена група от дванадесет души, той трябва да помогне на всеки един от тях да създаде своя собствена група от дванадесет члена - дотогава, докато броят на подчинените вярващи достигне 144. От този момент, водачът вече не ръководи собствената си група, но продължава да следи за дванадесетте си ученици, уверявайки се, че всичко работи правилно.


Укрепване

По-нататъшните стъпки могат да се променят в зависимост от конкретната страна или църквата. Като общо правило, невярващият, който е започнал да посещава групата и е приел Исус Христос като свой Спасител, идва на църква в неделя и отново откликва на призива да излиза пред олтара за покаяние. Трите следващи стъпки - "Преди-Среща" (Pre-Encounter), "Среща"( Encounter) и "След-Среща"( Post-Encounter) [27] – се наричат "процес на изграждане" и трябва да започнат  "веднага, след като новоповярвалият приеме Христос" [28]. В процеса на подготовка за "Срещата" новоповярвалите трябва да преминат курс от четири седмични сесии с продължителност на един час:
1) новорождение;
2) принципи за освобождение;
3) увереност в спасението;
4) силата на Писанията.
След това, на новоповярвалия настойчиво се препоръчва да посети друга "Среща" в един от предстоящите уикенди. Кастеянос твърди: "Ние доказахме, че една Среща е равносилна на целогодишно посещаване на църква" [29].


Среща

Изглежда, че "Срещата" G-12 съзнателно е създадена по образец на Cursillos de Cristiandad (Християнски курсове) – тридневните духовни семинари за католици- миряни, които са започнали през 1944 г. в Испания и оттогава са придобили популярност в цял свят. Някои протестантски програми - например, "Пътят към Емаус", "Тринадесет дни" и други, така наречени "Групи на четвъртия ден" - са създадени по подобен модел.
Мнозина вярват, че "Срещата" е най-противоречивият елемент от цялата система на G-12. Една от основните цели на това ключово събитие G-12 – е да помогне на всеки новоповярвал участник да преживее мощна, променяща живота лична среща с Бога. (Кастеянос нарекал това преживяване "Фануил",  намеквайки за стиха Битие 32:30, в който Яков "видял Бога лице в лице“). Ефективността на процеса зависи отчасти от елемента на мистерия, може дори да се каже, тайнственост ; затова, църквата често забранява на участниците в "Срещата" да разказват на други това, какво точно се случва там. В Латинска Америка, ако някой пита за това как е протекла "Срещата", участникът трябва просто да каже: "Страхотно." Това не е изненадващо, ако вземем предвид многото предупредителни знаци, които получаваме.


Кастеянос обяснява:

Участие трябва да вземат само тези, които са преминали Преди-Срещата (Pre-Encounter). Групата трябва да бъде хомогенна - мъже, жени, момчета, момичета или семейни двойки. Момчетата и момичетата могат да участват в детски срещи. [30]


Един незабравим уикенд

Това ли е, което в действителност се случва по време на "Срещата"? Отново, трябва да ви напомня, че някои моменти, които ние описваме, могат да се променят в зависимост от конкретната страна и църквата. Въпреки това, въз основа на многобройни проучвания, проведени от нас сред хората, които взеха участие в "Срещата" G-12 в Латинска Америка, ние сме дошли до заключението, че точките, описани по-долу, са общовалидни за по-голямата част от тези събития - във всички случай, в тази част на света.


Стартиране на "Срещата"

Участниците в "Срещата" не говорят къде ще се провежда семинара (Кастеянос забелязва, че е най-добре да се провежда извън градовете" [31]). Участниците се извозват до мястото на провеждане на семинара в петък вечер не преди залез слънце. При пристигането си, лидерите молят участниците да предадат часовници, мобилни телефони, фотоапарати, видеокамери, и така нататък, обяснявайки им искането си, че всичко това може да отвлече вниманието им. Какво става, ако някой си промени мнението? Кастеянос ясно и изрично казва, че "никой не може да напусне преди края на семинара," [32​​]. Ако някой иска да се прибера в къщи, преди всичко, той просто не може да го направи, защото той не знае къде се намира. (Разказваха ни за младежката "Среща", по време на която лидерите заключили вратата, така че никой не могъл да напусне стаята.)


Списък на греховете


Кастеянос подчертава, че в самото начало на "Срещата", всеки участник трябва да осъзнае своите греховете, техните причини и последствия; след това трябва да направи "списък на греховете" (в Латинска Америка  често го наричат «Клиника») [33]. На някои "срещи" списък на греховете е изготвен предварително, и по време на трите дни, участниците могат да носят този лист със себе си, като отбелязва всеки извършен грях, веднага след като са си го спомнили. (В някои случаи греховете, включени в този списък, са толкова странни и извратени, че преди това дори мисъл за тях не е идвала в човешка глава). Като правило, всеки участник трябва да посочи в списъка на греховете своето име и името на църквата, към която той принадлежи.

БЕЛЕЖКИ

20. Dream, стр. 111.
21. Пак там.
22. Dream, стр. 109.
23. Bray Sibley, The Power of the Net
24. Cesar Castellanos, The Ladder of Success (Sunny Isles, FL: G12 Publishers, 2001), стр. 46.
25. Dream, стр. 105.
26. Dream, стр. 52.
27. Проследяване на английските термини «Pre-Encounter», «Encounter» и «Post-Encounter». Но в материалите на български език могат да се намерят и други названия на първия и третия етап - например, в някои случаи се използва названието «Подготовка за Срещата» и «Вкореняване във вярата».
28. Ladder, стр. 59.
29. Dream, стр. 126.
30. Ladder, стр. 96.
31. Пак там.
32. Ladder, стр. 97.
33. Ladder, стр. 117.


Автор:  Ricardo Becerra, директор на CAI в Латинска Америка
Превод от руски: Галина Христова
Източник :  Център за апологетични изследвания 

Няма коментари:

Публикуване на коментар