неделя, 14 септември 2014 г.

Кой е Бени Хин?, Александър Зайбел

Бени (Бенедикт) Хин е роден на 3-ти декември, 1952 в Яфа, син на палестино-арабски родители, които са израстнали в Палестина. Те са били членове на гръцката православна църква. Доказано е, че претенцията на Бени, че баща му е бил кмет на Яфа, е невярна. Хин е пастор на Християнски център Орландо във Флорида. Той основава тази църква през март 1983 г., която днес се очаква да има седмична посещаемост от над 10 000 души. През 1994 г. той кандидатства за членство в Асамблеи на Бога, най-голямата Петдесятна деноминация в Америка. След известни дебати, той бе приет. Тогава той тихо се оттегля от това общение, по собствено решение, през 1996 и оттогава до сега не е отговорен пред никого.

Той се счита за най-известния т.в. изцеряващ евангелизатор днес и си е спечелил прякора “Човек на Чудото“. Историята на живота му е препълнена от свръхестествени преживявания. Сред тези преживявания са свързани и следните: На 11 годишна възраст посещение от Исус, сънища, видения, ангелски появявания, личен разговор със Святия Дух, преживявания извън тялото, които завършват с духовни битки с ангели.

Той си противоречи, като дава три различни времеви рамки за неговото предполагаемо спасение (новорождение). По време на семейно молитвено с хваление , той заявява: „Аз бях спасен в Израел през 1968, но през 1983 по време на послание в Сейнт Луиз, той казва: „ Бях в Канада, когато бях новороден точно след 1968. И все пак, в „Добро утро, Святи Душе“ той казва, че е бил новороден през 1972, по време на последната си година в гимназията. Но той отпада преди последната си година. Кога е бил спасен той?“

Всеки може често да види как фантазията и реалността са смесени в неговия живот. Три жени, по интересен начин, всичките разведени, му влияят, и трите, пряко или непряко върху неговото духовно развитие. На първо място сред тях е Мария Удуърт - Етер (1844-1924), която често е ходила в транс часове без прекъсване. Била е наричана „Транс-евангелизатор” или „вуду-жрица“, тъй като тя е била обвинена във връзването да хипнотизира публиката си. Тя е имала решаващо влияние върху делото на Ейми Макферсън. Курт Хутен написва следното за Ейми Симпъл Макферсън (1890-1944), основател на бързо разразстващата се International Church of the Four Square Gospel : „Нищо чудно, че нейните последователи се разрастват бързо и са й сляпо посветени. Дори различните любовни афери – втори и след това трети брак, които биват бързо разбити, няколко минаващи дела, заедно със „семейни вражди, съдебни дела, претендиране заотвличане, “ и т.н. - не биха могли да я разсеят или обезспокоят. Самата Ейми описва своите любовни афери и божествени водителства в поредица от статии, които се появяват във високо абонаментен ежедневен вестник“.

В една проповед на 7 Април, 1991 година, Бени Хин разкрива, че той посещава от време на време гроба на на най-известната американска петдесятна жена на вяра и изцерител, Ейми Макферсън. Там той получавал специално изпълване със сила. Цитирайки Хин: „ Аз почувствах страшно помазание...Аз се тресях целия...треперейки под силата на Бог. „Скъпи, Боже“, казах, „Аз чувствам помазанието“ ... „Аз вярвам, че помазанието се беше задържало над тялото на Ейми.“

И все пак той за първи път получава „сила“ през 1973 по време на изцелителна служба на Кетрин Кулман (1907-1976), жената която през целия си живот е отричала да има брак с разведения петдесятен проповедник Бъроуз Уолтрип. Тя е била най-влиятелната фигура в живота му и той се смята за администратор на волята й. Той също посещава нейния гроб редовно. Тези три жени са ключовите персонажи за въвеждането му в така нареченият феномен „почивка или мъртъв в Духа“ в Християнските църкви, който става особено популярен чрез „Благословението от Торонто“.

Очарованието на Хин от Кетрин Кулман отива толкова далеч, че той неотдавна съобщава, че са се срещнали заедно с Исус в небето по време на видение. „Аз имах среднощно видение...видях себе си да ходя в стаята и там стоеше Кетрин Кулман...И тя каза, „Следвай ме“. Това е всичко, което тя каза. Аз я последвах във втора стая. В тази втора стая стоеше Господ...Когато се събудих, когато станах, когато излязох от видението, аз целия треперех и се потях от главата до пръстите на краката.“

Бени Хин представя Доктрината за здраве и богатство и школата „Слово на вяра“. Това движение учи, че каквото и да изговориш в молитва, ще се случи. Той също така твърди, че Святият Дух може да бъде предаден чрез издишането (духането) върху хора. Той демонстрира „помазанието” си с това, че духва върху събранието, което след това то „пада на земята под силата.“ Неговите изящни изяви на платформата са смесица от хипнози, омагьосващ магнетизъм и фанатизъм. В съгласие с това, като ясно изразен резултат на неговите изяви, хората падат назад, треперят неконтролируемо и преживяват конвулсии.

По подобен начин странни са някои от неговите доктринални изявления и откровения. „Сега дами и господа, вие сте точно на земята, на която Исус беше... Както Той Е, така и аз съм, на земята... Аз не съм, чуйте ме, аз не съм част от Него, аз съм Него! Словото стана плът в мен! ... Когато моите ръце докосват някого, това е Ръката на Исус, докосваща някого!”

През Ноември 1993 Бени Хин прави една изява в Базел, Швейцария. Той изманипулирал и измамил публиката толкова зле, че харизматичният спонсор се извинил после. Рене Лийберхер, съорганизатор в Базел, съобщава: „На мен ми бе поверена отговорността на настроя вентилацията на „най-високото ниво“. Хин каза на хората, че те могат да вдигнат ръцете си. Тогава те ще почувстват движението на Святия Дух. Тогава хората вдигнаха ръцете си нагоре и почувстваха движението на вентилационната система....И все пак не се случи никакво чудо с Хин. Вместо това: изцеренията се оказаха фалшифицирани. Те не издигат, не почитат Бога, те бяха човешко дело...Трябваше да се случи нещо с един мъж, болен от рак. Хин пророкува върху него, че той ще има здраве дълги години напред. Този мъж умря два дни по-късно...Това са „великите чудеса“, които се случиха“.

Ричард Мейхю, ръководител на Магистърската Духовна Семинария в Лос Анджелис, също стига до подобни резултати в книгата си „Обещанието за изцерение“. Особено впечатляваща е частта от Андре Коле, сега сериозен християнин, който в продължение на тридесет години е работел в света на илюзията като магьосник. Неговото осъждение над изцерителя чрез вяра, въпреки че е в учтив тон, е много отрезвяваща. Такива „упълномощени апостоли“ могат да бъдат способни да лекуват функционални изменения, но не и органични заболявания. Той отговорил на Бени Хин незабавно, след като Бени Хин му обещал да му изпрати доказателствени текстове, документиращи изцеленията: „Бени, аз не искам да бъда нелюбезен, но мисля че трябва да отбележа, че за 35 години всеки християнин изцелител чрез вяра, с който съм контактувал, е правел същото обещание, което ти направи, и никога повече не съм ги чувал.“ Бени се заклева да проследи всичко това до край. До ден днешен Андре Коле все още очаква отговор.

Характерното за тези „мощни Апостоли“ е техния скъп начин на живот заедно с техния огромен интерес към парите. Лийберхер, споменат по-горе, докладва относно събиранията в Базел: „Върху пликовете имаше два Библейски стиха относно даването на милостиня...Сега хиляди пликове бяха натрупани. Някои бяха пълни с големи дарения...Те разкъсваха пликовете, отваряха и разделяха монетите от сметките. Пликовете бяха изхвърлени в кошчетата за боклук, независимо дали има или не записани върху тях молитвени нужди. Също така много лични бележки, включени там, бяха изхвърлени директно на боклука. Видях всичко това със собствените си очи, както и други очевидци. Обещанията, че някой ще се моли над всички тези нужди, не се спазиха нито за секунда. По- късно видях контейнер, стоящ отвън, в който всички тези нужди бяха стоварени. Посетителите бяха напълно измамени по този начин. Това, от което повече е заинтересован Уозмър (отговорника за кооридинирането на срещите на Бени Хин в Европа), са изключително парите”.

Бени Хин е, според библейската преценка, класически пример на лъжлив пророк. „На 31 Декември 1989 Бени казва: „Господ също ми каза...не по-късно от 94 или 95 година, че Бог ще разруши хомосексуалната общност на Америка ... чрез огън...Канада ще бъде посетена с мощно съживление, което ще започне от източното крайбрежие на Британска Колумбия...през следващите три години“. Необходимо е само едно лъжепророчество, за да направи един пророк лъжлив, а тези на Хин са легион.“

Хин е не точно щадящ със своите критици. За пример вземам неговото позорно изявление: „Той пожела Бог да му даде „картечницата на Святия Дух“ така, че да може да взриви главите на своите критици“. Признавам, че според неговите твърдения, той се е променил в някои области. Въпреки всичко, те могат единствено да бъдат в устна полза на истината. При по-късен случай този „помазаник“ казва на последователите относно неговите опоненти: “Вие ме нападнахте, вашите деца ще платят за това.“

След появата на Хин в Базел, спонсорът Маркъс Блум беше принуден да заяви: „Оттогава съм чувал от повече и повече от посетителите, че те са пропадали от тази емоционална висота в депресия и че някои се нуждаят от психиатрична помощ.“ Други дори се оплакват, че никой не ги е предупредил относно Хин.
Ние не искаме да бъдем виновни за този грях на бездействие.

Автор: Александър Сайбел

http://www.alexanderseibel.de/who_is_benny_hinn.htm

Превод: Галина Христова


събота, 13 септември 2014 г.

БОГОСЛОВСКИТЕ СИСТЕМИ В ТЕОЛОГИЯТА НА БЕНИ ХИН, Рангел Младенов

БОГОСЛОВСКИТЕ СИСТЕМИ В ТЕОЛОГИЯТА НА БЕНИ ХИН




Скъпи приятели, братя и сестри в Господа,
защитници и привърженици на служението и богословието на пастор Бени Хин,
опоненти и всички вие, които се противопоставяте на служението, богословието и делото на Бени Хин,

считам за нужно, уместно и належащо да представя своята ЛИЧНА позиция относно теологията на „Божия човек”, според както мнозина го възприемат и благоговеят пред него.

През последните няколко дни се изписа много по отношение на провелата се на 11 Септември 2014 г. „Вечер на чудеса и изцеления” в зала № 1 и зала № 3 на Националния дворец на културата (НДК).

След като единствено председателя на ОЕЦ в България п-р Николай Неделчев официално зае предупредителна позиция срещу посещението на Бени Хин в България с думите:

„Лично аз намирам Бени Хин за шарлатанин, човек с недостоен характер и твърде изкривени вярвания, които значително се отдалечават от историческите вярвания на протестантското християнство. Поканването му в България смятам за неразумно и историческа грешка. Съжалявам, че се случва и се надявам да стане повод мнозина да си вземат поука.”,

аз лично съм не само озадачен от липсата на такава в повечето деноминационни лидери, но и от самото им присъствие в зала № 1 въпросната вечер. За мен нещата са прости – Писанието казва, че Бог съпътства и потвърждава Словото Си с чудеса и знамения (Мар. 16:20). Ето защо лично аз смятам, че чудесата и знаменията са резултат единствено и само на проповядване на истинското Божие слово, особено що се отнася до проповедник от такава величина и известност, с претенции и последователи. Дали обаче Бени Хин проповядва истинското учение? И защо до сега никой не се нае да направи богословски анализ на неговата проповед? За мен лично би било интересно какво би било становището на богословите в България.

Трябва да призная, че гледах цялата конференция (от начало до край) и като човек, прекарал години над богословските учебници (с дипломи по богословие) бих желал да коментирам единствено и само изключителната теологическа нищета и некомпетентност на този „велик Божии помазаник”. Не бих желал да се впускам в коментар на шоуто, нито на това дали са се случили изцеления или не по време на конференцията. Времето ще покаже това. Аз лично не вярвам на свидетелства, за които не знам нищо в последствие. Имам твърде горчив опит в тази връзка, поради която и причина не желая да коментирам дали е имало изцеления или не. Факт е, че когато Исус изцелява Той го прави видимо, доказуемо и трайно. Призива на Бени Хин да излязат напред онези, които са получили изцеление, защото ако не направят това могат да го изгубят, е богословски елементарно, неаргументирано и невярно. Факт е също така, че Словото и чудесата вървят „ръка за ръка”. Защото не може от един източник да тече и горчива и сладка вода (виж Як. 3:11).

Когато Исус изцели десетимата прокажени (Лука 17:11 – 19) Той не ги накара да се показват пред никого, освен пред свещениците. Защо? Защото според Закона при очистването си прокажения трябваше да бъде освидетелстван от оторизиран (компетентен) орган – свещеника (Левит 13:1 – 13). Каква беше целта на всичко това? Някой трябваше да удостовери изцелението. С други думи Бени Хин би трябвало да накара изцелените в събранието да се освидетелстват пред лекар. Те не трябва да се показват пред Бени Хин (като „свещеник”), нито пред събранието за да не си загубят изцелението.

Но както вече споменах, моята цел не е да коментирам изцеленията, защото само Бог и болните знаят дали са изцелени или не. На присъстващите в събранието им изглежда, че Бог е извършил чудеса. Но дали това е така следващите няколко дни (и месеци) ще го покажат.

Изложеното тук НЯМА за цел да се занимава дълбоко, обширно и аналитично с проповедта на Бени Хин в НДК на 11 Септември. За търсещия, разумен и духовен човек е възможно сам да търси и изследва теологичната и догматична достоверност на това, което Бени Хин проповядва. Написаното тук  не е и няма претенцията да бъде богословско есе, нито богословски труд, тъй като това не е моята цел. За да се направи изчерпателен богословски анализ на четиридесет и пет минутната проповед на Бени Хин би трябвало да се изпишат няколко страници с доводи, аргументи и коментари, които (съм убеден), че малцина биха прочели. Богословските системи и догматика е работа на богословите. Моята бележка не е насочена само към тях, а е адресирана към широката аудитория. Ето защо ми се струва безсмислено да пиша задълбочен анализ на проповедта на Бени Хин. В този смисъл моята бележка е бегъл ескиз, предизвикващ всеки вярващ да намери отговорите на поставените богословски щтрихи. В тази връзка богословските системи не са само и единствено задължение и предизвикателство към богословите. Те са предизвикателство към всеки, който изповядва името на Христос, и всеки който в тези времена приема всяка известна личност за „чиста монета”.

1. Богословски ескиз „Ангелология” (2:57:50 – 2:58:45 – част 1 и 0:20 – 0:30 – част 2).

Според Бени Хин ангелите не могат да познават Бога. Не стана ясно как и от къде Бени Хин разбра това, нито какви точно са аргументите му. Бени Хин си служи единствено с пасаж от Еф. 3:9 – 11, а именно

„...и да осветлявам всичките в наредбата относно тайната, която от векове е била скрита у Бога, създателя на всичко, тъй щото на небесните началства и власти да стане позната сега чрез църквата многообразната премъдрост на Бога, според предвечното намерение, което Той изработи в Христа Исуса нашия Господ”.

Павел всъщност тук говори за Христовата тайна (ст. 4), която е „че езичниците са сънаследници, като съставляват едно тяло, и са съпричастници на [Неговото] обещание в Христа Исуса чрез благовестието” (ст. 6). С други думи Благовестието не бе предназначено само за юдеите. Това обаче не означава, че ангелите не могат да познават Бога само защото Бог е запазил някаква тайна от тях през вековете – тайна свързана с Изкуплението.

Според Бени Хин (4:30 – 5:00 – част 2) ангелите познават Бога само чрез това, което наблюдават Господ да прави. Нали не смятате, че да прекараш цялото това време от Сътворението до настоящия момент в Неговото присъствие е недостатъчно да познаваш Бога. Освен това автора на Евреи казва, че човека е създаден „малко по-долен от ангелите” (3:7), а в това число и Самия Исус при въплъщението.

Петър казва, че ангелите биха желали да знаят повече за спасението на човешкият род и смъртта на Христос, но не знаеха. Пророците в Стария Завет също нямаха представа какво ще се случи в определеното време:

„И откри им се, че не за себе си, а за вас, служеха те в това, което сега ви се извести чрез ония, които ви проповядваха благовестието чрез Светия Дух изпратен от небесата; в което и самите ангели желаят да надникнат” (1 Пет. 1:12).

Това, което ангелите очевидно не разбираха (не познаваха) бе самото Изкупление. Между впрочем и старозаветните не схващаха месианското изкупително дело на Бога, ако и чрез Мойсей Той да им бе казал, че ще въздигне пророк отсред братята му (Втор. 18:15,18), нито разбираха напълно какво значи това, че Бог ще въздигне Цар от рода на Давид (3 Царе 9:5). Нито пък имаха ясна концепция относно мисията на Месия.

Ето защо Петър уточнява, че „за това спасение претърсиха и изследваха пророците, които пророкуваха за благодатта, която бе назначена за вас” (ст. 10). Именно делото на спасение и изкупление не бе разбираемо нито от ангели, нито от старозаветните пророци. Значи ли това обаче, че ангелите не могат да познават Бога, само защото Бог имал тайни от тях? По тази логика ние също не бихме могли да Го познаваме, защото Павел казва, че въпроса за Църквата е голяма тайна, а едва ли от това, което пише на ефесяните (5:32) се разбира всичко онова, което слушателите му е трябвало да знаят относно Църквата. Едва ли я разбираме и ние.

2. Богословски ескиз „Ангелология” (2:30 – 2:50 – част 2).

Според Бени Хин ангелите са духове. Вероятно се позовава на стиха от Евреи 1:14, в който се казва, че те са „служебни духове, изпращани да слугуват на ония, които ще наследят спасение”. Бих приел ако Бени Хин бе споменал, че ангелите имат духовно тяло (виж 1 Кор. 15:44), но не мога да приема съвсем становището му, че ангелите са духове. Трябва да отбележим също и факта, че думата πνεῦμα (pneuma), преведена в Евр. 1:14 като „дух/духовен” означава (или може да се преведе) и като „душа” или дори „живот” (виж Strong's Concordance G 4151).

Ето защо се налага да споменем поне още два текста, които разкриват природата (естеството) на ангелите. Първият текст се намира в Битие 18 глава, когато при Авраам при Мамвриевите дъбове дойдоха трима мъже (очевидно представители на Бога, тъй като имаха послание за него). Текста казва, че те ядоха (респ.  пиха) след като си умиха нозете (т.е. очевидно е, че имаха физическо измерение). Ако все пак някой приведе довода, че тези трима мъже представляваха теофания на Бога, нека тогава споменем още един пример – мъжете в къщата на Лот (Битие 19 глава).

Двамата мъже бяха всъщност ангели (ст. 1), които освен че си умиха нозете, вечеряха на угощението, дадено им от Лот, т.е. ядоха и пиха, а следователно тези двама мъже (ангелите) имаха физическо измерение и характеристики. На всичкото отгоре содомските жители също ги бяха забелязали, защото текста казва, че искаха „да ги познаят”. Ако ангелите бяха духове, както твърди Бени Хин, содомитите нямаше как да искат да задоволят низките си страсти с тях! Освен това дух не може да яде и пие, нито да се вижда от човек във физическия свят.

Бени Хин сам си противоречи като казва, че ангелите се движат между нас (2:00 – 2:20 – част 2), т.е. признава, че ангелите имат физическо измерение. Ако ангелите са духове как тогава (според Бени Хин) те биха се забелязвали от нас хората?

3. Богословски ескиз „Ангелология” (2:57:45 – 2:57:55 – част 1 и 2:30 – 2:50 – част 2).

Бени Хин твърди, че ангелите не са личности. Той се аргументира с това, че ангелите нямат душа и следователно не могат да чувстват и мислят, нямат воля (душата се възприема като източник на мислите, чувствата и волята на човека (колкото и елементарно да е това обяснение). Друг е въпроса, че в еврейската традиция концепцията за дух и душа често е размито понятие (за нас езичниците), доказателство за което са многобройните примери в Стария Завет, в които „дух” и „душа” са синоними). По тази логика нито Святия Дух, нито Бог Отец не би трябвало да са Личности, защото Самия Бог е Дух. Има ли Духа воля и може ли да мисли? Има ли Отец воля и може ли да мисли? А дали имат душа???

За да се справи обаче с тази теологична трудност Бени Хин има своя теология за Троицата, която може да видите тук: http://www.vbox7.com/play:4ffbfbef – според Бени Хин както Бог Отец, така и Святия Дух имат тяло, дух и душа, т.е. Троицата всъщност представлява Деветоединен Бог в Троицата. Тази богословска догма Бени Хин твърди, че е била проверена от трима теолози, които са потвърдили неговите схващания за Троицата. Въпроса тук е дали наистина такава рецензия е имало? Лично аз не допускам сериозен теолог да потвърди подобна доктрина. Очевидно теолозите на Бени Хин са също толкова запознати с Писанието, колкото е и самия той.

Бени Хин обаче сам казва, че ако мислиш и чувстваш, или ако имаш воля значи си личност (2:57:45 – 2:57:55 – част 1). Ангелите имат свободна воля. Доказателството за това е факта, че мнозина от тях избраха да последват Сатана.

Лично аз съм озадачен от твърдението на Бени Хин, че ангелите са по Божия образ, но не и по Негово подобие, т.е. ангелите нямат Неговата природа (6:00 – 6:20 – част 2). Когато проповядваш Божието Слово (особено по отношение на доктрини) би трябвало да се придържаш към текста и то толкова категорично, че да не остане никаква сянка на съмнение в достоверността на това което говориш. Къде обаче и от къде Бени Хин потвърждава валидността на твърденията си? И тъй като не намирам никакви препратки от Писанията в подкрепа на неговото твърдение, остава само да допуснем, че той знае това „по откровение”. А „откровения”, които не се базират на текстове от Писанията са еретични.

4. Богословски ескиз „Сътворение” и „Христология” (12:15 – 13:25 – част 2).

Бени Хин твърди, че когато бе създаден Адам той видя Исус, защото никой не може да види Бога. Как е изглеждал Исус според Бени Хин преди Въплъщението? Ако отговора на Бени е, че е бил духовно същество, как тогава Адам Го видя. А ако отговора на Бени е, че Исус е имал материално тяло, тогава въпроса е защо бе необходимо Въплъщението.

В Битие Бог се явява на Адам в Едем. В текста „Господ Бог” от еврейски е „Йехова Елохим” (יְהֹוָה – Yĕhovah и אֱלֹהִים – 'elohiym), където „Елохим” е множественото число на думата „Ел” (Бог) и изрязява троичност, а „Йехова” е името, чрез което Бог открива Себе Си на човека.

С това име (Елохим) Той се разкри на Мойсей в горящата къпина (Изх. 3:6 – 15) като „Аз Съм Оня, Който Съм” (אֱלֹהִים – 'elohiym). Трябва обаче да отбележим, че Бог като Йехова (יְהֹוָה – Yĕhovah) каза на Мойсей: „Не можеш видя лицето Ми; защото човек не може да Ме види и да остане жив” (Изх. 33:20). Йоан казва, че „никой никога не е видял Бога” (1 Йн. 4:12). Въпроса е дали Бени Хин разбира, че когато Адам бе създаден той бе създаден за да стои в присъствието на Бога в Едем (Бит. 3:8) – Бог лице в лице се разговаряше с Адам в Градината. Адам бе безгрешен, безсмъртен, създаден за общение с Бог.

Дали Адам видя Исус в Божеството? Определено, тъй като той видя Елохим – Троицата. Но да се твърди, че Адам не е видял Отец е нелепо. Проблема на Бенихиновата теология е, че той очевидно пропуска факта, че Адам бе роден в диспенсацията на невинността и тъй като нямаше нито грях, нито смърт не беше проблем Адам да види Бог Отец в Едем. Мойсей и Йоан не можеха да Го видят, защото след Адам греха постави преграда, през която смъртен не можеше да види Отец. Именно за това в Стария Завет Бог се явяваше под формата на теофания (от съществителното Θεος „Бог“ и глагола φαινω „явява“), т.е. явяването на Бог пред човека. И разбира се Бени Хин посочи някои примери на подобно явяване на Бог в Стария Завет. В Новия Завет Исус олицетворяваше и представляваше Отец. Той каза на Филип: „Който е видял Мене, видял е Отца; как казваш ти: Покажи ми Отца?” (Йн. 14:9).

5. Богословски ескиз „Христология” (15:10 - 15:40 – част 2).

Най – шокиращото и еретично изказване на Бени Хин на „Вечерта на чудесата и изцеленията” е това по отношение на Исус и Христологията. Според Бени Хин Исус не е бил Син преди въплъщението. Той казва:

„Бог Синът, нарича се „Син”, защото стана плът. Той не беше Син, докато не стана човек. И след това Святият Дух е силата, божествената вечна сила на Бога” (15:10 – 15:40 – част 2). Ако Святия Дух Сам по Себе Си е силата, значи ли това, че Бог не е „силата”? Не е ли Йехова Всесилен, Всемогъщ? Или за Бени Хин атрибутите на Бога са непозната материя? „Силата” е термин от филма „Междузвездни войни”, а не от богословието.

Бени Хин казва още: „Чрез Святия Дух Бог знае всичко и чрез Святия Дух Бог е навсякъде”. Според богословието Бог Сам по Себе Си е както Всезнаещ, така и Вездесъщ като отделна и автономна Личност. Отец е Дух (Йн. 4:24). Сам по Себе Си Той е навсякъде. И Сам по Себе Си Той знае всичко. Иначе не би бил Бог.

Бих приел всяко отклонение на Бени Хин от догматичното богословие и богословските ситеми. Бих приел разбиранията му за ангелите като деноминационна традиция или верую. Мога да приема всичко, което каза за четиридесет и петте минути проповядване. Но като вярващ, като богослов, като човек, който търси Бога, аз не мога да приема факта, че Бени Хин отрича Божествеността на Исус Христос преди Въплъщението. Исус като Син преди и след Въплъщението е ОСНОВНА християнска доктрина, отричането на която е гибелна ерес.

Йоан пише: „Защото Бог толкова възлюби света, че даде Своя Единороден Син, за да не погине ни един, който вярва в Него, но да има вечен живот” (Йн. 3:16) – видно е, че Исус бе изпратен като Единороден Син, а не като „нещо си”, което след Въплъщението стана Син на Бога. В тази връзка апостола казва още: „В това се яви Божията любов към нас, че Бог изпрати на света Своя единороден Син, за да живеем чрез Него” (1 Йн. 4:9). Исус е изпратен като СИН. Той беше Син, въплъти се като СИН, умря като СИН и като СИН сега седи отдясно на Отец.

За да проповядва подобна глупост Бени Хин очевидно или не е запознат с Никео-Цариградски символ на вярата, или не смята, че именно това е догмата, към която са се придържали християните през почти цялата история на Църквата (от написването на символ-веруюто до днес):

„Вярвам в един Бог Отец, Вседържител, Творец на небето и земята, на всичко видимо и невидимо. И в един Господ Исус Христос, Сина Божий, Единородния, Който е роден от Отца преди всички векове: Светлина от Светлина, Бог истинен от Бог истинен, роден, несътворен, единосъщен с Отца, чрез Когото всичко е станало. Който заради нас, човеците, и заради нашето спасение слезе от небесата и се въплъти от Духа Светаго и Дева Мария и стана човек.”

Дали разбира Бени Хин какво говори и осъзнава ли последствията от своята вяра и проповед, в предвид, че учи (уж на християнство) милиони хора по целия свят? В Ранната църква (поне до V век) апостолите и църковните отци са следяли много внимателно за чистотата на Учението, проповядвано в Църквата. Не случайно в Новия Завет авторите му са адресирали учения и практики като идоложертвеното, легализма, гностицизма (в начатък), либерализма, езичеството, докетизма, дуализма и много други морални и доктринални въпроси, свързани с Църквата и Пътя.

Само за четиридесет и пет минути Бени Хин изговори толкова глупости, че ако е ваш наставник, пастор и учител представете си какви глупости би ви проповядвал за една година. А за пет, или десет?

И ако „обикновения” вярващ не „хвана” глупостите на Бени Хин къде тогава са богословите и стотиците дипломирани като бакалаври или магистри, дори доктори по богословие, възпитаници на висшите богословски школи у нас и в чужбина. И ако на подобни богословски изцепки ставаме свидетели и то в присъствието на дипломирани богослови и преподаватели по богословие, то тогава резонен е въпроса на какво ниво е богословието в България? Знам, мнозина богослови и вярващи се разграничиха от посещението на Бени Хин, но все пак остава въпроса защо подобно плитко проповядване не бе анализирано в публичното пространство?

Заключение: Ще завърша своя ескиз с извадка от статия във в. „Телеграф”, посветена на визитата на Бени Хин в България тези дни:

„Според изследване на д-р Милка Баръмова, експерт към Центъра за проучване на нови религиозни движения, Бени Хин е нищо повече от самопровъзгласил се пророк и лечител, който твърди, че Господ го е помазал за служение. Той дори би могъл да е опасен за тези, които му вярват. Д-р Баръмова е проучила част от големите „пророчества” на въпросния гуру, като всички се оказали лъжливи и не бил познал нищо от това, което пророкувал. До сега няма документирано и доказано негово изцеление на виждащи се недъзи.” (blitz.bg)

В „Отворено писмо”, в което някои вярващи адресираха своите опасения относно идването на Бени Хин в България (виж http://bennyhinn-bulgaria.blogspot.com/) са посочени не малко доказателства в подкрепа на това, че документирани случай на изцеления в резултат на служението на Бени Хин няма. Нещо повече, Бени Хин си служи с измама за да представи т.нар. „изцеления” като истински.

В телевизионно предаване по АBC NEWS (http://www.youtube.com/watch?v=zpNPQ6SLmpA&feature=youtu.be) Бени Хин признава, че няма НИКАКВИ медицински доказателства за НИТО ЕДНО изцеление и, всъщност, някои т.нар. изцеления накрая се оказват, че въобще не са били никакви изцеления (3:30 – 4:40). Примера с девет годишния Уилиам Ванденкок е само едно от доказателствата за това. Той твърдял, че неговото лошо зрение се е подобрило след като Бени се е молил за него на крусейда през 2001 г., но Уилиам сега е на 17 (в момента на интервюто на АBC NEWS) и той е ВСЕ ОЩЕ СЛЯП. Интервюират Уилиам: „Аз бих казал, че бях понесен от емоциите си поради това, че бях млад и си мислех, че зрението ми се възвръща” – Бени Хин гледайки клипа отговаря „Да!”. Журналиста уточнява: „Той се казва Уилиам и той все още не може да вижда.”, а Бени Хин отвръща: „Това са неща, които не мога да обясня. Аз не съм изцелителят. Аз съм човек като Вас. АЗ ПРАВЯ ГРЕШКИ КАТО ВСЕКИ ДРУГ ЧОВЕК.”

Забележка: Конференцията „Вечер на чудеса и изцеления” с Бени Хин на 11 Септември 2014 г. в зали № 1 и № 3 на НДК можете да гледате в You Tube на адрес:

  1. Част първа: https://www.youtube.com/watch?v=T341NS0I4k8&list=UUCVOXgguMUtH82ihLowKShw&index=1 – Benny Hinn 1 part

  1. Част втора: https://www.youtube.com/watch?v=hL9VYZaF3fw&list=UUCVOXgguMUtH82ihLowKShw – Benny Hinn 2 part

Р.S. Моят богословски ескиз посочва онези точки от проповедта на Бени Хин, с които не мога и не би трябвало да се съглася. Що се отнася до Христологията моята позиция е твърде крайна – за мен подобно становище е изключителна ерес, която не би следвало да намери отражение в паметта на всички, които са присъствали лично, или са гледали он-лайн конференцията.

Личната си благодарност изразявам към онези пастори, които макар и не публично предупредиха събранията си да се въздържат от посещението на конференцията на „чудесата и изцеленията”. Изразявам и личното си възмущение от мълчанието на повечето деноминации и независими църковни общности в България. Благодаря за хората написали Отвореното писмо, както и на онези, които го подкрепиха с името си. Благодаря на Ник Неделчев за позицията и смелостта да я изрази, в предвид опозицията в лицето на ОЕЦ.

А на онези, които все пак посетиха въпросната „изцелителна вечер” бих препоръчал вместо преглед на Фейсбук клюките и поредния турски сериал или мач от Шампионска лига да намерят корените на своята вяра в Писанията. За целта обаче се изисква много труд, посвещение и време. Не съм убеден, че повечето вярващи са способни на това.

Това е моята позиция. Не ангажирам никого с нея. Просто казвам това, което вярвам, така както всеки проповедник, служител, пастор или богослов го прави под една или друга форма.

Рангел Младенов


петък, 12 септември 2014 г.

Мълчанието на козлите ,Страхил Иванов

                                          Мълчанието на козлите

Днес е „паметна” дата! Бени Хин дойде в България!
Искрено се надявам пораженията от 11 септември у нас, да не са като тези от същата дата в Америка!
Благодаря на Господа за тази визита!
Тя хвърли светлина върху реалното състояние на българския евангелизъм.
Сбъднаха се пророческите думи на Спърджън, че ще дойде време, когато в църквите няма да има пастири хранещи овцете, а клоуни забавляващи козите!
Какво видяхме?
Задкулисни игрички,кръчмарски пазарлъци, безпринципни съюзи, демонстративна арогантност, съчетани със животински страх, ченгеджийски номера и управленска импотентност!
Видя се пълната неспособност на църковните водачи, да реагират на елементарна заплаха за Църквата!
Във време , когато те трябваше да викат „Внимание! Вълк в кошарата!”, се чу само оглушително мълчание, леко нарушавано от шумолене на пачки и шушукане на агенти.

Господа водачи, трудно ми е да Ви нарека братя, макар че сигурно има и такива сред Вас. Вашите деди мълчаха, когато изгаряха братята на клади! Вашите бащи мълчаха, когато пращаха братята в лагери! Вие мълчите , когато идват вълци в кошарата! Децата Ви ще мълчат когато се слага белега на Звяра!
Мълчанието е злато? Така е! Затова мълчите, но колко струват душите Ви? А тези на децата Ви?
Не знаете ли, че идва време, когато Пастирът, ще отлъчи козите от овцете?
Чисти сме от кръвта ви! Доколкото можахме викахме, предупреждавахме и ... отнесохме Вашите хули, надменност и презрение!
А Божия меч иде!
Бог е Велик и подобно на времето на пророк Илия, Той си е оставил ”едни 7000 души, които не са преклонили коляно пред Ваала и чиито устни не са го целунали” и „чиито души скърбяха , поради мерзостите на Израиля”. Оставил е и истински пастири, които се грижат за стадото, защото „ Господ знае своите си“!
А на Вас оставяме, да гледате шоуто на Бени Хин - Пророк без сбъднато пророчество, учител, не познаващ Истината, водач , не познаващ Пътя и „помазаник”, помазан с масло от мъртвешки кости!
Благодарим Ви за мълчанието!

Страхил Иванов

вторник, 12 август 2014 г.

ЗА КАКВО ТРЯБВА ДА СЕ МОЛИМ?, Джон Пайпър

За какво трябва да се молим? 





Един от начините да си отговорим на този въпрос е да видим за какво са се молели в ранната църква. Ето списък, направен според Новия Завет. Той може да ви насочи как да се молите. Предлагам от време на време да се молите, съобразявайки се с него, за да не пропуснете нещо, което се съдържа в Новия Завет. Не е необходимо винаги да се молим за всичко, включено в списъка. Ще бъде добре обаче, през повечето време молитвите ни да имат широтата и дълбочината на новозаветните.
Те призоваваха Бог да възвеличи името Си в света.
А вие се молете така: Татко наш, Който си на Небесата, да бъде свято Твоето име. (Матей 6:9)
Те призоваваха Бог да разпростре Царството Си в света.
Да дойде твоето царство; да бъде Твоята воля както на небето, така и на земята. (Матей 6:10)
Те призоваваха Бога благата вест да се разнася бързо и да тържествува.
Най- после, братя, молете се за нас да напредва Господнето слово и да се прославя, както и у вас. (2 Солунци 3:1)
Те призоваваха Бог да ги изпълни със Святия Дух.
И тъй, ако вие, които сте зли, знаете да давате блага на чадата си, колко повече небесният Отец ще даде Святия Дух на онези, които искат от Него! (Лука 11:13; Ефесяни 3:19)
Те призоваваха Бог да защити хората Си в делото им.
Та Бог ли няма да отдаде правото на Своите избрани, които викат към Него ден и нощ, ако и да се бави спрямо тях? (Лука 18:7)
Те призоваваха Бог да спаси невярващите.
Братя, моето сърдечно желание и молбата ми към Бога е за спасението на Израил. (Римляни 10:1)
Те призоваваха Бог да ги води да използват меча на Духа.
Вземете също шлема на спасението и меча на Духа, който е Божието слово. И молете се в Духа по всяко време с всякаква молитва и молба, бидейки бодри в това с неуморно постоянство и моление за всичките светии. (Ефесяни 6:17,18)
Те призоваваха Бога да им даде смелост при провъзгласяването на благовестието.
И молете се в Духа по всяко време…и за мене, та като отворя устата си, да ми се даде слово, за да оповестя дързостно тайната на благовестието. (Ефесяни 6:18,19)
И сега, Господи, погледни на техните заплашвания и дай на твоите слуги да говорят Твоето слово с пълна дързост. (Деяния 4:19)
Те се обръщаха към Бога за знамения и чудеса.
Докато Ти простираш ръката Си да изцеляваш и да стават знамения и чудеса чрез името на Твоя свят Служител Исус. (Деяния 4:30)
Илия беше човек със същото естество като нас; и помоли се усърдно да не вали дъжд, и не валя дъжд на земята три години и шест месеца; и пак се помоли, и небето даде дъжд, и земята произведе плода си. (Яков 5:17,18)
Те се обръщаха към Бога за изцеление на ранените си другари.
Болен ли е някой от вас? Нека повика църковните презвитери и нека се молят над него и го помажат с масло в Господнето име; и молитвата, която е с вяра, ще избави страдалеца, Господ ще го привдигне и ако е извършил грехове, ще му се простят. (Яков 5:14,15)
Те призоваваха Бог да изцелява невярващите.
И случи се Поплиевият баща да лежи болен от треска и дизентерия; а Павел влезе при него и като се помоли, положи ръце на него и го изцери. (Деяния 28:8)
Те се обръщаха към Бог за изгонване на демони.
И каза им: Тоя род с нищо не може да излезе, освен с молитва и пост. (Марк 9:29)
Те се молеха на Бога за чудни освобождения от пленничество.
И така, те пазеха Петър в тъмницата; а църквата принасяше пред Бога усърдна молитва за него…И като поразмисли, дойде в къщата на  Мария, майката на Йоан, чието презиме беше Марк, където бяха събрани мнозина да се молят. (Деяния 12:5,12)
Но посред нощ, когато Павел и Сила се молеха и пееха химни на Бога, а затворниците ги слушаха, внезапно стана голям трус, така че основите на тъмницата се поклатиха; и веднага всичките врати се отвориха, и оковите на всички се развързаха. (Деяния 16:25,26)
Те се обръщаха към Бога да възкресява умрели.
Петър поиска всички да излязат от стаята, коленичи и се помоли. После се обърна към умрялата и каза: „Тавита, стани!“ Тя отвори очи и като видя Петър, се надигна и седна. (Деяния 9:40)
Те призоваваха Бога да задоволява потребностите на войската си.
Дай ни днес хляба, от който се нуждаем. (Матей 6:11)
Те се обръщаха към Бога за дългосрочна мъдрост.
Ако пък на някого липсва мъдрост, да поиска от Бога, който щедро дава на всички и никого не порицава, и той ще му я даде. (Яков 1:5)
Те призоваваха Бог да установи ръководството на предната линия.
След като поставиха презвитери за всяка църква, Павел и Варнава с пост и молитви ги повериха на Господа, в когото презвитерите бяха повярвали. (Деяния 14:23)
Те призоваваха Бог да изпрати подкрепление.
Затова, молете се на Господаря на жътвата да изпрати работници на своята жътварска нива. (Матей 9:38)
Един път, докато служеха на Господа и постеха, Святият Дух им каза: „Отделете ми Варнава и Савел, за да изпълнят делото, за което съм ги призовал.“ След като църквата бе постила и се бе молила, те положиха ръцете си върху Варнава и Савел и ги изпратиха. ( Деяния 13:2,3)
Те се обръщаха към Бога за успех на други мисионери.
Моля ви, братя и сестри, чрез нашия Господ Исус Христос и чрез любовта, която Духът ни дава, борете се заедно с мен в молитвите си към Бога за мен. да бъда избавен от невярващите в Юдея и помощта, която нося в Ерусалим, да бъде приета добре от Божиите хора там. (Римляни 15:30,31)
Те се обръщаха към Бога за единство и съзвучие в редиците си.
Моля се не само за тях, но и за всички, които ще повярват в мен чрез тяхното послание, за да бъдат те едно цяло, както ти, Отче, си в мен и аз съм в теб. Моля се те също да бъдат в нас, за да повярва светът, че ти ме изпрати. (Йоан 17:20,21)
Те се обръщаха към Бога за насърчение и сплотеност.
Ден и нощ най-усърдно се молим да можем да ви видим отново и да ви дадем всичко, от което се нуждаете, за да укрепне вярата ви още повече. (1 Солунци 3:10)
Те се обръщаха към Бога за дух на прозорливост.
Това е молитвата ми: Любовта ви да расте все повече и повече и заедно с нея да имате пълно познание и всякакво прозрение; да различавате доброто от злото и да изберете доброто; да бъдете чисти и неопетнени в Деня, когато Христос дойде. (Филипяни 1:9,10)
Те призоваваха Бога за да узнаят волята Му.
Ето защо от деня, в който чухме за това, ние също не спираме да се молим за вас, като искаме: да познаете напълно Божията воля и заедно с това познание да сте изпълнени с мъдрост и да разбирате духовните неща. (Колосяни 1:9)
Те се обръщаха към Бога, за да Го познават по-добре.
Да живеете така, както е достойно за хора, които принадлежат на Господа, и да го радвате по всякакъв начин; да вършите всякакво добро и да растете в пълното познаване на Бога. (Колосяни 1:10, вж и Ефесяни 1:17)
Те се обръщаха към Бога за сила, за да разберат любовта на Исус.
Това е причината да коленича пред Отца … Моля се да можете заедно с всички святи Божии хора да разберете ширината, дължината, височината и дълбочината на Христовата любов. (Ефесяни 3:14,18)
Те се обръщаха към Бога за повече увереност в надеждата.
Моля се очите на сърцата ви да се просветят, за да разберете към каква надежда ви е призовал, колко богато и славно е наследството, което той ще дари на всички свои святи хора. (Ефесяни 1:18)
Те се обръщаха към Бога за сила и издържливост.
да ви даде Бог своята велика мощ и вие да станете силни, да имате пълна твърдост и търпение и с радост. (Колосяни 1:11, вж. също Ефесяни 3:16)
Те се обръщаха към Бога за по-дълбоко познание на Неговата сила в тях.
Моля се очите на сърцата ви да се просветят, за да разберете … колко несравнимо велика е мощта му в нас, вярващите, както и проявата на всемогъщата му сила. (Ефесяни 1:18,19)
Те призоваваха Бога, за да не бъде разрушена вярата им.
Но аз се молих за теб да не загубиш вярата си. И когато се върнеш при мен, укрепвай братята си. (Лука 22:32)
Затова винаги бъдете нащрек и се молете да можете да избегнете всичко, което ще се случи, и да застанете пред Човешкия Син. (Лука 21:36)
Те се обръщаха към Бога за по-голяма вяра.
Веднага бащата на детето извика: „Вярвам! Помогни на вярата ми да стане по-силна.“ (Марк 9:24, вж и Ефесяни 3:17)
Те призоваваха Бога, за да не попадат в изкушения.
И не ни въвеждай в изкушение. (Матей 6:13)
Бъдете нащрек и се молете, за да не се поддадете на изкушение. Духът ви иска да извърши онова, което е правилно, но тялото ви е слабо. (Матей 26:41)
Те призоваваха Бог да осъществи желанията им.
Затова и винаги се молим за вас, дано нашият Бог ви има за достойни за призванието ви и усъвършенства мощно във вас всяко добро желание и всяко дело на вярата. (2 Солунци 1:11)
Те се обръщаха към Бога за да вършат добри дела.
за да постъпвате достойно за Господа, да Му бъдете угодни във всичко, като принасяте плод във всяко добро дело и като растете в познаването на Бога. (Колосяни 1:10)
Те се обръщаха към Бога за да прости греховете им.
и прости ни дълговете, както и ние простихме на нашите длъжници. (Матей 6:12)
Те призоваваха Бога за защита от лукавия.
И не ни въвеждай в изкушение, но избави ни от лукавия. Защото е Твое царството и силата, и славата, до вековете. (Матей 6:13)

Източник:
http://www.desiringgod.org/articles/what-should-we-pray-for?lang=bg


--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

 ©2014 Desiring God Foundation. Used by Permission.
Permissions: You are permitted and encouraged to reproduce and distribute this material in its entirety or in unaltered excerpts, as long as you do not charge a fee. For Internet posting, please use only unaltered excerpts (not the content in its entirety) and provide a hyperlink to this page. Any exceptions to the above must be approved by Desiring God.
Please include the following statement on any distributed copy: By John Piper. ©2014 Desiring God Foundation. Website: desiringGod.org