сряда, 1 януари 2020 г.

Богати в Христос - но не чрез евангелието на просперитета, интервю с Кости Хин

   

Богати в Христос но не чрез евангелието на просперитета

интервю с Кости Хин

Кости Хин е племенник на известния телевизионен проповедник Бени Хин, който проповядва евангелието на просперитета с обещания за изцеление. Кости Хин е израсъл с това послание, но впоследствие се дистанцира от него и намира пътя обратно до вярата, основана на Библията. Описал е своите опитности в книга и в настоящото интервю споделя много полезни прозрения, които могат да ни помогнат да разберем евангелието на просперитета. 

Какво беше усещането да израснете  като племенник на Бени Хин, един от най-известните водачи и учители на движението на просперитетното евангелие?


Кости Хин: Както бихте могли да си представите, то наистина беше изключително разточително, но за мен тогава това беше нещо съвсем нормално. На никоя от колите, които карахме, не й липсваше нищо от луксозните екстри. Карахме автомобили на Мерцедес, Бентли, Мазерати и BMW. Любимата ми кола беше един Хамър Н2 с 20-цолови джанти. Веднъж имахме едно Ферари F430 от бизнеса ни с една свързана с нас християнска организация. Няма да забравя как возих с него приятелите си из града, докато баща ми беше заминал някъде. Беше същото като  в онези филми, в които разглезените богаташки синчета правят каквото си искат, само защото родителите им имат толкова много власт. Единственият проблем само беше, че аз бях син на проповедник, а в същото време животът ни беше позор за Евангелието. Във всеки хотел трябваше да отседнем точно в президентския или в кралския апартамент. Летяхме с частни джетове, които се заплащаха от даренията за църквата, живеехме в къщи, които струваха много милиони, хранехме се в най-скъпите ресторанти и при шопинг обиколките ни посещавахме най-добрите магазини. Може би ще добиете най-добра представа за живота ни от това, че дори долното ми бельо трябваше да е от Версаче.


Какво тогава Ви накара да напуснете движението на просперитетното евангелие?


Кости Хин:
След като бях израснал с всичките тези предимства благодарение на баща ми и на чичо ми, аз самият започнах да работя с тях и да прогласявам просперитетното евангелие. Но поредица от събития в интервал от четири години, както и няколкото верни човека, които посяха семенца в живота ми, предизвикаха пукнатини в подпорната стена на моята теология. Спомням си, че и като тинейджър имах въпроси, но си мълчах поради страх от Божия съд. Постоянно бяхме учени никога „да не докачаме някой Божий помазаник”, а това означаваше да не му задаваме въпроси или да го критикуваме. Когато например някое фалшиво пророчество се окажеше наистина фалшиво или пък поведението на някой ръководител беше очевидно греховно, никой нищо не казваше. Аз трябваше да започна служение като пастор, отговарящ за основаването на църкви. Един ден изследвах Йоан 5:1-17 – изцелението на болния човек в къпалнята Витезда. Главният пастор на църквата ми даде коментар на Джон МакАртър. По средата на размишленията ми аз, плачейки, рухнах вътрешно, покаях се за греха си и обещах на Бога да прогласявам истинското Евангелие. При това изследване на Библията изведнъж ми стана ясно, че Бог е суверенен и че изцерителното служение на Исус не може да се изопачи просто до няколко формули, за да се извлече изгода от това. Когато Исус изцери мъжа в къпалнята Витезда,  Той извърши това по Своята воля. Очевидно преди това мъжът нямаше вяра и не беше принасял специални жертви. Той дори не знаеше точно кой е Исус (стих 13). И тогава, с това прозрение, като блокчета от домино в мен започнаха да се срутват много други фалшиви учения. Скоро след това се записах за  студент в теологичен семинар и се присъединих към група за ученичество с хора, заслужаващи доверие. И тогава бях напълно запленен от учението за Божията милост. Останалото е доста дълга история и  би трябвало да разкажа прекалено много детайли, за които тук не би стигнало място. Цялата история я разказвам в новата си книга, която се казва „Бог, алчност и (просперитетно) Евангелие.


Какво бихте казал, кои са най-големите заблуди на просперитетното евангелие?


Кости Хин:
Има многобройни заблуди, от които бих искал да спомена само четири. Първо, при просперитетното евангелие се касае за накърняване на Божия суверенитет, тъй като то учи хората, че биха могли да контролират  Бога с определени жертви или с положителна изповед. Но тогава всъщност човек започва да си мисли, че той е кукловодът, а Бог е  куклта на конци. Докато растях, аз виждах Бога като едно магическо същество, което човек само би трябвало да попита по правилния начин, за да получи всичко, което си иска.
Второ, това накърнява спасението. Теологията на просперитета учи, че, поради спасението, в земния ни живот са ни гарантирани здравето, богатството и щастието. Истината е, че Исус понесе върху Себе Си целия гняв на Отца за греха вместо Своите спасени люде. Целта на спасението е да бъдем избавени от гнева, а не да получим някакви дреболии.
Трето, на просперитетната теология й липсва библейското виждане за страданието. Божието Слово дава отговори относно изкушенията, болестите, страданията и загубите. Хората се нуждаят от тези правилни отговори.
Четвърто, теологията на просперитета изопачава също така библейското учение за благосъстоянието и настойничеството. Парите не са нещо зло, но всички ние в боравенето си с тях се нуждаем от една вечна преспектива (Матей 6:19-24).


Какво смятате? Как е най-добре да се говори за заблужденията на теологията на просперитетното евангелие с наши приятели или роднини, които са впримчени в тях?


Кости Хин:
Един опитен пастор веднъж ми каза: „Ние може да сме прави, но не трябва да постъпваме отблъскващо.” Друг един ме посъветва веднъж: „Проповядвай със сълзи в очите”. Тези мъдри думи се оказаха много полезни през годините. Колкото и да е трудно, ние трябва да запазим богоугодно поведение, когато мненията ни с някого силно се различават. Тук от решаващо значение е винаги да си спомняме, че всички хора, които са впримчени в заблудата, също като нас притежават жива душа пред Бога. Те са Божието мисионерско поле. Опитът ми показва, че хората се достигат най-добре, когато се задават честни въпроси и когато поведението на противниковата страна се уважава. Но ако притискаме хората с изисквания и с агресивни и необмислени забележки, това само ще ги доведе до позиция на защита или пък те ще започнат да се конфронтират с нас. Ето защо за всеки християнин е мъдро и разумно да изгражда добри взаимоотношения и да ги пази, с цел да прокламира истината. Също така обаче трябва да кажем, че може да дойде моментът, когато трябва да прекратим едно опасно взаимоотношение и да отбягваме хората, които стават нагли в своите фалшиви убеждения (Юда 23). Имаше моменти, когато трябваше да застана срещу моето семейство по един много директен начин.


Защо всъщност хората намират евангелието на просперитета за толкова атрактивно?


Кости Хин:
Защото то се прицелва директно в същинските желания и нужди на плътския човек. Всички ние желаем да имаме в известна степен удобство, задоволство, защита, сигурност и увереност. Евангелието на просперитета продава вечната сигурност, която трябва да намираме единствено в Христос, и издига временната сигурност и положението на човека над всичко друго.


Вярват ли наистина учителите на просперитетното евангелие  на теологията, която проповядват, или вършат това само заради парите и славата?


Кости Хин:
Тук могат да ни помогнат думите от 2 Тимотей 3:13. Павел говори за „нечестиви човеци и измамници”, които „ще се влошават повече и повече, като мамят и бъдат мамени”. Бих казал, че тук ги има и двете неща. Мнозина следват теологията на просперитета, защото те самите искрено й вярват – аз самият бях един от тях. Други искат само да ограбят хората, за да задоволят собствената си алчност (2 Петрово 2:3). Но също така често съм бил свидетел и на това, че се вършеха и се казваха неща, които очевидно бяха погрешни и ние всички знаехме това. Впоследствие такива моменти  обикновено се оправдаваха по манипулативен начин.


Как реагираха на избрания от Вас нов път членовете на Вашето семейство, които останаха в движението на просперитетното евангелие?


Кости Хин:
Някои много ми се разгневиха. Някои ме заплашваха. Други оттогава ме отбягват. Но има и неколцина, които също започнаха да се отскубват от тази система на вярвания, а има дори и такива, които се радват на истината, макар и тайно. Както в повечето семейства това е смесица от победи и предизвикателства.


Кое смятате, че е най-голямото предизвикателство за евангелските църкви днес?


Кости Хин:
Обновлението трябва да дойде на амвоните. Нужно ни е ново поколение проповедници, които да прокламират Божието Слово от всеки амвон към всички слушатели, без да се извиняват за това. Има толкова много хладки проповедници, които постоянно се опитват да се харесат на хората и винаги, при всяка тема, избират „златната среда”. Почти никой не иска да се хване здраво за нещо „догматично”. Страхуват се да платят цена за това, че прокламират истината. Препоръчвам им или да се молят за свята, мъжествена смелост, каквато е притежавал например Джон Нокс (John Knox), или по-добре само да пишат материали (книги, статии, бел.прев.) и да се опитват да подпомогнат църквата встрани от амвона.


На кои учения трябва да наблегне църквата в борбата срещу теологията на просперитета?


Кости Хин:
Преди да отговоря на този въпрос, ще кажа, че е важно човек да принадлежи към църква, в която се набляга на тълкувателната проповед, тоест разясняване на Библията стих по стих, защото точно това ни води до най-важните доктрини, които ни въоръжават с истината. Важно е доктрината да обхваща характеристиките на Бога, тъй като това ще постави разбирането ни за Него на нивото, на което то трябва да бъде. Това ще предпази хората от принизяването на Бога, така както го прави теологията на просперитета. Също толкова съществена е и доктрината за Христос, защото тя разкрива спасението чрез Христос и предпазва хората от това, важни истини да се представят погрешно. Доктрината за безпогрешността, авторитета и достатъчността на Писанието дава на хората увереността, че те не се нуждаят от друго „слово” от Господа, тъй като Божието Слово вече им е дадено (2 Тимотей 3:16-17). Други специални теми в конфронтацията с теологията на просперитета са освен това и едно чисто учение за парите и настойничеството, за изцелението и страданията, както и за квалификацията на църковни ръководители, на които може да се вярва.


Вие работите като учител и в
Reformanda. Разкажете ни нещо за целите на това служение.


Кости Хин:
Reformanda я има, тъй като църквата се нуждае от задълбочено учение. В това наименование намира отзвук едно важно убеждение на протестантската Реформация, че църквата трябва да бъде именно sеmper reformanda, тоест една постоянно реформираща се църква в съответствие с Божието Слово. Ние сме една група от пастори и ръководители, които много силно желаят да екипират църквата със задълбочена доктрина. За известно време нашите лични разговори и убеждения се развиха дотам да създадем общ проект за служение, и така се роди Reformanda. Задачата ми като учител е да разработвам съдържания за нашата интернет платформа, която да екипира вярващите с истините на Божието Слово. Плановете ни за в бъдеще са да предлагаме видео материали за обучение и да провеждаме и каним на годишни конференции.

Превод: Ваня Ямалиева

Източник:  https://www.facebook.com/notes/vania-jamalieva/%D0%B1%D0%BE%D0%B3%D0%B0%D1%82%D0%B8-%D0%B2-%D1%85%D1%80%D0%B8%D1%81%D1%82%D0%BE%D1%81-%D0%BD%D0%BE-%D0%BD%D0%B5-%D1%87%D1%80%D0%B5%D0%B7-%D0%B5%D0%B2%D0%B0%D0%BD%D0%B3%D0%B5%D0%BB%D0%B8%D0%B5%D1%82%D0%BE-%D0%BD%D0%B0-%D0%BF%D1%80%D0%BE%D1%81%D0%BF%D0%B5%D1%80%D0%B8%D1%82%D0%B5%D1%82%D0%B0/2844662705556673/



Няма коментари:

Публикуване на коментар