понеделник, 31 октомври 2016 г.

КАКВО Е РЕФОРМИРАНА ВЯРА?

Какво е реформирана вяра?






КАКВО ОЗНАЧАВА РЕФОРМИРАНА? 

Терминът
реформирана е исторически термин, който датира от почти пет века. Терминът се отнася за периодa, когато църквата  в търсене да върне християнството към авторитета на Писанието преживява Реформацията. Желанието на Реформацията е не да променя Божието слово, но по-скоро да върне обратно църквата към него и в съгласие с него. Водени от Мартин Лутер, Улрих Цвингли и Джон Калвин, църквите на Реформацията се отделили от грешките на средновековната римска църква и започнаха това, което днес ни е известно като протестантство.
 

КАКВО УЧАТ РЕФОРМАТОРИТЕ?

Мартин Лут
ер отдава голяма част от времето си в търсене да убеди църквата, че човекът е спасен по Божия благодат само чрез вяра. Той е вярвал, че всички учения и доктрини следва да се основават единствено на Писанието. Заедно с  Калвин, реформаторските теолози признавали ясното учение на Писанието, че Бог е суверенен Бог.
Те вярвали, че Бог не е бездеен зрител, но е  активен в цялата природа и в делата на човека, и че "Онзи, който те пази, няма да задреме.." ( Псалм 121: 3). Те учели както апостол Павел,  "защото в Него живеем, движим се и съществуваме " ( Деяния 17:28). Те били уверени, че Бог управлява създанието Си суверенно, и че всички събития се сбъдват по Божия план относно всичко, което е "според намерението на Бога, който върши всичко по решението на Своята воля " (Ефесяни 1:11).

 
СУВЕРЕН ЛИ Е БОГ? 

Дали Творецът на всички има
правото да прави каквото иска с народите на земята? Реформаторите вярвали не само, че Той има това право, но че Той упражнява Своята воля праведно, а че това е ясен принцип в Писанието. "И всичките земни жители се считат като нищо пред Него; по волята Си Той постъпва с небесната войска и със земните жители и никой не може да спре ръката Му или да Му каже: Какво правиш Ти? " (Дан.4:35) Неговият суверенитет бе специално реализиран в спасението на избраните.
Преподаването на френски
ят реформатор Жан Калвин подчерта суверенитета на Бог, а често неговото дело е обобщено в т. нар."петте точки на калвинизма" с акронима "Т.U.L.I.P."/в превод- ЛАЛЕ/, обясняващ тези пет точки.
 

КАКВО Е Т.U.L.I.P. ?

Ранните протестантски
водачи трябваше да  защитават ученията на Писанията за суверенитета на Бог срещу тези, които отричали тези права на Бога. Мнозина смятали, че спасението е поне отчасти в собствените им ръце и протестантските лидери били възмутени, че някой довежда  тази човешка гордост под авторитета на Писанието. Църковните водачи храбро провъзгласиха библейския отговор на тази атака срещу Божието подобаващо място като Господ над творението Си.

Пълна Поквара: Човекът в своето паднало, грешно състояние не възприема това, което е от Божия Дух, защото за него е глупост; и не може да го разбере, понеже то се преценява духовно. " ( 1 Кор. 2:14). Божията собствена оценка на потомците на падналата Адамова раса беше " че се умножаваше злината на човека по земята и че всичките въображения на мислите на сърцето му бяха само зло цял ден.." ( Битие 6:5; 08:21).
Всичко
то "добро", което човек мисли, че прави през целия си живот е, като "омърсена дреха" ( Исая 64:6). Каквото беше вярно относно цар Давид, същото е вярно за всички нас и ние трябва да осъзнаем, че сме били "родих се в нечестие и в грях ме зачена  майка  ми."( Псалм 51:5). Естественият човек не е болен,  дори не е неизлечимо болен, а е МЪРТЪВ. Апостол Павел напомня на тези, които са християни за миналото им, като говори образно: "И съживи вас, които бяхте мъртви във вашите престъпления и грехове,  в които сте ходили някога според вървежа на този свят, според княза на въздушната власт, на духа, който сега действа в синовете на непокорството,  между които и ние всички сме живели някога в своите плътски страсти, като сме изпълнявали волята на плътта и на помислите, и по естество сме били деца на гнева, както и другите. "(Ефесяни 2:1-3)
 
Безусловно Избиране: Бог ни е избрал " в Него преди основаването на света, за да бъдем свети и без недостатък пред Него в любов " ( Ефесяни 1: 4).  Означава, че тези, които ще бъдат спасени, са тези, които са вече избрани от Господаря за спасение, - "Ще покажа милост, към когото ще покажа, и ще пожаля, когото ще пожаля. " ( Римляни 9:15) .  Избирането не се базира на някакво състояние вътре у човека, "за да не се похвали никой" (Ефесяни 2:9).

Ограничено Изкупление: Христовото изкупление(атонмент) е специално за Неговите хора - "Аз давам живота Си за овцете" ( Йоан 10:15). Той не  проля кръвта си за тези, които няма да дойдат при него. Той не е платил цената за техния грях - това те трябва да направят за себе си. " Аз за тях се моля; не се моля за света, а за тези, които си Ми дал, защото са Твои." ( Йоан 17:9).

I
Неустоима Благодат: Тези, които Той е избрал със сигурност ще дойдат при Него."Моите овце слушат гласа Ми, и Аз ги познавам, и те Ме следват." ( Йоан 10:27). "Всичко, което Ми дава Отец, ще дойде при мен,.." (Йоан 6:37) Бог изпраща Своя Свят Дух да работи в сърцата на избраните Му; " ще ви дам ново сърце и нов дух ще вложа вътре във вас(Езекиил 36:26). " Никой не може да дойде при Мен, ако не го привлече Отец, който Ме е пратил " ( Йоан 6:44). " Защото даровете и призванието от Бога са неотменими " ( Римляни 11:29).

Устояване, постоянството на светиите: "Моят Отец, който Ми ги даде, е по-голям от всичко; и никой не може да ги грабне от ръката на Отца. " ( Йоан 10:29). "и ще наречеш Исус, защото Той ще спаси народа Си от греховете им." ( Матей 01:21) .
Спасението не е
по ничия заслуга, нито пък избирането като Негови истински овце е придобивка от личните усилия на вярващия, а "Онзи, който е започнал едно добро дело във вас, ще го завърши докрай до Деня на Иисус Христос "( Филипяни 1: 6).

 ПРЕДИЗВИКАТЕЛСТВАТА

Голяма част от това, което Лутер, Цвингли, Калвин и другите реформатори са учили е било оспорвано от тези, които вярвали, че Бог може да бъде суверенен, но бил избрал да се откаже от Своята власт, така щото човешката свобода да не е ограничена.
 Тези предизвикателства често се основават на убежденията на Яков Арминиус, холандски семинарен професор. Неговите последователи са наречени Арминианци и отричат ​​учението на реформираната теология, специално като разглеждат индивидуалната стойност на човека. Те не вярват, че човекът е духовно мъртъв, а че той е просто болен от греха.

Докато калвинизм
ът твърди, че човек е спасен по безусловна благодат, Арминианците учат, че човек е спасен по благодат, но условно.  Условието е, че всеки човек трябва да развие от само себе си вяра в Бог и сам да достигне до Божията благодат. Реформаторите учеха, че човек няма собствена сила да спаси себе си и  единствено Божият Дух е, Който дава на вярващите новия живот и вярата. Предизвикателите учат, че човек притежавал поне някакви качества, чрез които е способен да отговори на условието на Божията благодат.
 

ЗАЩО РЕФОРМИРАНАТА ВЯРА Е ВАЖНА ДНЕС?


Преди пет века реформаторите са търсели да смирят човека и възвеличат Бог. Тази цел е била поддържана от началото на времето до сега от тези, които желаят да познават Господ на Силите. Реформистките църкви вярват, че "страхът от Господа е начало на мъдростта" ( Притчи 9:10). Те искат да учат и споделят Божието слово по всяко време, така че Христовата църква може да се ползва от здравото учение, да  увещава вярващия до по-дълбока признателност към Бога, Комуто трябва да служи.

Реформираната вяра е така важна днес, защото много "християнски" църкви не учат, нито вярват в Библията.
 Трябва да се разбере, че много от съвременните църкви поставят под въпрос такива основни истини като божествеността на Христос и Неговото възкресение. 
Не може просто да се каже: "добре,  няма значение в какво се вярва -  важно е само да вярваш в нещо." Без значение е какво светът ще ни накара да вярваме, за нас е важна доктрината. Това, което вярваме е от решаващо значение за нас. В книгата Деяния, беряните " приеха  словото с голяма готовност и всеки ден изследваха Писанията, за да видят дали това е вярно." (Деяния 17:11).

С
ъс сигурност е вярно, че има много църкви, които ясно учат цялото Божие Слово. Нямаме намерение да загатваме тук, че човек не може да бъде спасен, ако не е член на една реформирана църква. Това е неправилно. Намерението ни бе да посочим тази система от вяра и богословие, която най-тясно следва Божието слово.

Няма коментари:

Публикуване на коментар