неделя, 16 октомври 2016 г.

АКО БОГ E СУВЕРЕНЕН, КАК МОЖЕ ЧОВЕК ДА Е СВОБОДЕН?, Р. Ч. Спроул

Ако Бог е суверенен, как може човек да е свободен?



Божият суверенитет е концепция, която трябва да се проповядва отново и отново в Църквата, защото ние имаме склонност да мислим, че Бог е неспособен и че “ръката Му се е скъсила“.
Как Божият суверенитет е свързан с нашата свободна воля? Мислили ли сте какво е довело до вашето спасение?

Неизследими са Божиите пътища! Братята на Йосиф му завидяха за шарената дрешка, продадоха го в Египет и след редица обстоятелства се стигна до идването на израилтяните в Египет, където се роди Моисей, който беше отгледан от дъщерята на Фараон и обучен на най-висшата египетска мъдрост. Чрез него Бог изведе израилтяните от Египет. Даде им Десетте заповеди, завладя земя за тях, даде им цар, праща им пророци и след около две хиляди години, след всичко това, едно БЕБЕ се ражда във Витлеем.
И можем да продължим с тази история, но вие разбирате, че всичко това тръгна от една жалка шарена дрешка. И ако не беше цялото това “стечение на обстоятелствата“, нямаше да се стигне до Божието царство. Но Бог промисли всичко това за добро, за да спаси много хора. Не е ли невероятно това?

Знаете ли, когато чуя хората да се затрудняват относно връзката между Божия суверенитет и човешката свобода, трябва да кажа няколко неща за това, макар да изглеждат противоречиви. И аз съм си задавал този въпрос преди и съм си мислил, че ако Бог е суверен, човек не може да е наистина свободен, и ако човек е наистина свободен, тогава Бог не може да е суверен.Това всъщност не е труден въпрос, а напротив - много ясен и това, което ме удивлява е как толкова много хора изглежда се спъват в него.

Наистина няма проблем, няма противоречие, не е никаква мистерия. Имаме Бог, Който е Същество и имаме хора, които са същества. И когато говорим за разликата между двете ние наричаме съществата, които сме ние, човешки същества, а за Бога казваме Висше Cъщество. Каква е връзката между човешките същества и Висшето Cъщество? Главното нещо, което трябва да разберем е кое от двете е Висше. Ние не наричаме хората висши същества, ние ги наричаме човешки същества. Бог е, Който е Висше Cъщество.

Бог има воля, Божествена способност, чрез която взема решения. Ние също сме волеви създания и нашият Творец ни е дал способност да избираме, която ние наричаме воля. Известен атеист казва, че ако човека има свободна воля, значи Бог не съществува. А ако Бог съществува, значи човека няма свободна воля. Но под “свобода“, той разбира “автономия“. И ако свободата ти не е издигната до автономия, твоята предполагаема свобода е мираж. Какво означава автономия? “Авто“ означава “себе си“, а “номос“ означава “закон“ (на гръцки). Думата “автономия“ означава собствен закон или собствено управление. Идеята е, че за да сме истински свободни, ние трябва да имаме абсолютна свобода. Което означава, че не носим отговорност пред никого извън себе си.

Явно е, че ако аз съм автономен, ако аз управлявам себе си, няма никакво място в този сценарий за суверенно, всемогъщо божество, което управлява от небето всички неща. Абсолютният конфликт тук е, че Божественият суверенитет и човешката автономия не могат да съществуват едновременно в една и съща вселена.Точно както разбираме, че в една и съща вселена не може да съществуват неподвижен обект и неустоима сила.
Те просто не могат да съществуват заедно. Защо не могат? Ако неустоимата сила срещне неподвижния обект и той се задвижи, значи не е неподвижен. И ако неустоимата сила не помръдне неподвижния обект, значи не е неустоима. Не може да съществува вселена, където има Суверенен Бог и автономно творение. Но Библията никъде не казва, че на човешките същества е била дадена автономия от Бог. Напротив, автономията е незаконен опит на творението, направено да е в подчинение на Суверенния Бог.

Когато Бог постави Адам и Ева в градината, какво им каза?
“Вие ще живеете в тази градина и не ви позволявам да правите нищо. Направил съм много хубави дървета и плодове, но не ви позволявам да пипате нито едно от тях, и ако пипнете някое от тях, ще умрете“. Това ли каза Господ? Това е което дявола каза, че Бог е казал. Но Бог не каза това. Тук е първата интродукция на концепцията за свободата: “От всичките дървета в градината можете СВОБОДНО да ядете, ..освен от това тук.. Не ви позволявам да ядете от него - ако го направите, ще умрете“. Това, което Бог даде на човека при сътворението, е способността да прави избор. Но тази способност не беше неограничена. Беше ограничена. Бог каза: от всички дървета можете свободно да ядете, но не можете да правите всичко, което си искате. Има ограничения на вашата свобода. - Ето как стоят нещата - Бог е свободен и творенията Му са свободни, но Бог има повече свобода от творенията Си. И това е много просто и естествено. Ако нашата свобода ограничава Божия суверенитет (както учат някои), тогава кой е суверенен? Излиза, че хората са по-свободни отколкото Самия Бог. Това е богохулство.

Има и едно още по-нелепо твърдение: “Бог спасява толкова хора, колкото Му е възможно да спаси“. Е, Той иска да спаси всички, прави най-доброто на което е способен, обаче ако Той работи в сърцето ти, за да го промени, без твое разрешение, Той ще наруши твоята свобода.
И затова Бог не може да те спаси, освен ако ти не поискаш да бъдеш спасен. А грешника в ада би дал всичко, което има и би направил всичко което може, за да се освободи от тази “свобода“, която не е позволила на Бог да го спаси. На пътя за Дамаск, Савел от Тарс не молеше Христос да го спаси. Когато Бог се намеси в моя живот, според Своето благоволение, и промени разположението на моето сърце, аз не Го бях търсил, не съм Го молил да идва - Той дойде. Той не унищожи моята свобода, Той я издигна. Защото преди Той да направи това, аз бях роб на моите собствени зли наклонности.

В доктрината за Провидението, говорим за доктрината на координирането - как може да има избор на Бога и в същото време избор на човека.
Как Бог работи чрез изборите на хората, без да унищожава техните избори. Той не ограби братята на Йосиф от тяхната свобода. Братята на Йосиф направиха точно това, което искаха да направят. Бог не ги спря, нито ги накара насила, но Бог изяви Своя суверенитет чрез техните свободни решения. Това е удивително! И е добро нещо. И аз се радвам, че моята свобода никога не поставя ограничения на Бога. Ако аз избера да направя каквото и да било, например да издигна ръката си, точно сега като упражнение на волята, моят ум е решил, че ще е добре да си вдигна ръката и това комуникира с тялото ми  и от тази вътрешна връзка между ума и тялото, аз си вдигам ръката. Какво щеше да стане ако Бог не искаше аз да си вдигна ръката? Можеше ли да го направи? Да, можеше. Но Той не използва насилие. Оставя ме да го направя.

Но каквото и да правя, аз имам и упражнявам тези способности, защото съм в Бога.
И не бих могъл да си вдигна ръката без първоначалната сила от Бога. Така че, ако искаме да разберем правилно това, трябва да се освободим от тази езическа идея, която е инфилтрирала църквата, че “свободна воля“ означава “автономия“. Че ние можем да решим дали да правим добро или зло с еднаква сила. Не! Бог казва, че по природа, в греха си, ти си роб. Ти все още имаш воля, имаш способност да избираш, но изборите ти са зли. Ти си морално неспособен от само себе си, (докато не бъдеш направен способен от Бог Святи Дух), някога да избереш святите неща на Бога. Ако Бог каже: Ето тук е Исус, а тук без Исус - избери. Ако тази опция е представена пред теб докато си в греха, докато си духовно мъртъв, ти няма да избереш Исус. Защото не можеш да избереш Исус. И причината поради която не можеш да избереш Исус е, че не искаш да избереш Исус. Това е просто - ти не можеш да избереш това, което не искаш.

Изборите не се случват във вакуум, не стават по магически начин.
Всеки избор, който правиш има мотивация зад себе си. Това е твоята мотивация, не на някой друг. Ти никога в живота си не си направил нещо, което не си искал да направиш. Правиш това, което е най-силната наклонност, която имаш в момента. Така оперира човешкият избор. И Бог го знае. И Бог има мъдростта и силата да работи чрез нашите желания, за да изпълни Своя план, дори ако и когато нашите желания са напълно зли, Бог може и върши делото Си чрез нашите зли желания, за да постигне добрите Си цели. “Вие го намислихте за зло, но Бог го промисли за добро.“ Само помнете Кой е Суверен и кой не е, и това няма да бъде проблем за вас.  

(Из едноименната проповед, със съкращения)


Превод: Ирина Владова

Източник: https://www.youtube.com/watch?v=iokVMSaLhvU


Няма коментари:

Публикуване на коментар