Не се моли като езичник,
От Р.Ч.Спроул
Исус казваше в Матей 6:7 , че ние не трябва
да считаме молитвата като някакво магическо заклинание, защото това е начина по
който се молят езичниците. Те рецитират някои фрази отново и отново, без
никакво разбиране за това какво означават думите . В този контекст, молитвите
са използвани като мантри, с надеждата,
че те ще променят обстановката или
обстоятелствата, при които живее човек. Ню ейдж мисленето е пълно с неща от
този тип. Исус не ни препоръча такива упражнения като божествени форми на
молитва; напротив, Той свърза използването на излишни думи в говоренето с
езичеството.
“А когато се молите, не говорете излишни
думи, както езичниците; защото те мислят че ще бъдат послушани заради многото си говорене.”
(Матей 6:7)
Християните лесно могат да
попаднат в един модел на молене на досадно повтарящ се маниер, без да ангажират
съзнанието си. Това ме тревожи понякога, когато християните се събират да се
хранят заедно и домакинът казва на някой там: „Джон, моля те, би ли казал една кратка молитва преди
хранене за нас?“ Домакинът не моли за това някой да води в молитва, но да каже
кратка молитва преди ядене. Този вид на
изразяване внушава просто рецитация, а не молитва, която идва от сърцето.
ИСУС НЕ ДАДЕ
ГОСПОДНАТА МОЛИТВА С НАМЕРЕНИЕТО ДА Я ПОВТАРЯМЕ БЕЗСМИСЛЕНО
|
Ние можем дори да се отнасяме към Господната молитва по този начин. Господната
молитва е неразделна част от поклонението на множество християни. Богослуженията
често включват рецитирането на Господната молитва. Използването на Господната
молитва има богата история в църквата и всеки път когато се молим с нея или я
чуваме, ние си спомняме за тези приоритети, които Исус постави пред нас като
обекти на молитвата. Не ме разбирайте погрешно – аз не съм против рецитирането
на Господната молитва. Въпреки това, съществува опасност тази употреба на
молитвата може да бъде нищо повече от една рецитация. Моленето с Господната
молитва може да стане като безсмислено и като напразно повторение, като
магически заклинания и мантри, които използват езичниците.
Исус не даде Господната молитва с намерението да я повтаряме безсмислено. Когато се молим с Господната молитва, трябва да се молим с нея задълбочено, като обръщаме внимание в умовете си на нейното съдържание. Това не е мантра, за да бъде повтаряна без участието на ума или сърцето. Това е пример за божествена молитва.
Разбира се , повторението има голямо значение. Аз често съм казвал, че една от любимите ми литургии в живота на църквата е традиционната брачна церемония.
Чували сте го много пъти: "Възлюбени, ние сме се събрали тук днес в присъствието на Бог и на тези свидетели, да свържем този мъж и тази жена в святите окови на брака, който е установен от Бога“, и т.н. Това е една много кратка служба. Тя съдържа обещания, обети, такси и молитви. Колкото до мен, колкото по-често водя тази литургия или я слушам, толкова по-благословен съм от нейното съдържание. Това означава, че колкото по-запознат ставам с речта, толкова повече мисля за нея и размишлявам върху нея и аз отново виждам колко богато ни разяснява святостта на брака. Така е и с Господната молитва. Слушането й отново и отново, може да ни доведе до безсмислено повторение, но също може и да запали тези думи и основните принципи в нашите умове. Повторението само по себе си не е лошо нещо. В действителност, то е едно от най-важните компоненти на познанието, защото е изключително рядко да срещнеш човек, който да усвои концепцията или принципите, слушайки я веднъж.
Източник: The Prayer of the Lord by R.C. Sproul.
Превод от английски: Галина Христова
Няма коментари:
Публикуване на коментар