сряда, 23 март 2016 г.

Не се моли като езичник, От Р.Ч.Спроул



Не се моли като езичник,
От Р.Ч.Спроул


Исус казваше в  Матей 6:7 , че ние не трябва да считаме молитвата като някакво магическо заклинание, защото това е начина по който се молят езичниците. Те рецитират някои фрази отново и отново, без никакво разбиране за това какво означават думите . В този контекст, молитвите са използвани като мантри,  с надеждата, че те ще променят  обстановката или обстоятелствата, при които живее човек. Ню ейдж мисленето е пълно с неща от този тип. Исус не ни препоръча такива упражнения като божествени форми на молитва; напротив, Той свърза използването на излишни думи в говоренето с езичеството.

А когато се молите, не говорете излишни думи, както езичниците; защото те мислят че ще бъдат послушани заради многото си говорене.” (Матей 6:7)

Християните лесно могат да попаднат в един модел на молене на досадно повтарящ се маниер, без да ангажират съзнанието си. Това ме тревожи понякога, когато християните се събират да се хранят заедно и домакинът казва на някой там: „Джон,  моля те, би ли казал една кратка молитва преди хранене за нас?“ Домакинът не моли за това някой да води в молитва, но да каже кратка молитва преди ядене.  Този вид на изразяване внушава просто рецитация, а не молитва, която идва от сърцето.

ИСУС НЕ ДАДЕ ГОСПОДНАТА МОЛИТВА С НАМЕРЕНИЕТО ДА Я ПОВТАРЯМЕ БЕЗСМИСЛЕНО


Ние можем дори да се отнасяме към Господната молитва по този начин. Господната молитва е неразделна част от поклонението на множество християни. Богослуженията често включват рецитирането на Господната молитва. Използването на Господната молитва има богата история в църквата и всеки път когато се молим с нея или я чуваме, ние си спомняме за тези приоритети, които Исус постави пред нас като обекти на молитвата. Не ме разбирайте погрешно – аз не съм против рецитирането на Господната молитва. Въпреки това, съществува опасност тази употреба на молитвата може да бъде нищо повече от една рецитация. Моленето с Господната молитва може да стане като безсмислено и като напразно повторение, като магически заклинания и мантри, които използват езичниците.

Исус не даде Господната молитва с намерението да я повтаряме безсмислено. Когато се молим с Господната молитва, трябва да се молим с нея задълбочено, като обръщаме внимание в умовете си на нейното съдържание. Това не е мантра, за да бъде повтаряна без участието на ума или сърцето. Това е пример за божествена молитва.

Разбира се , повторението има голямо значение. Аз често съм казвал, че една от любимите ми литургии в живота на църквата е традиционната брачна церемония.
Чували сте го много пъти: "Възлюбени, ние сме се събрали тук днес в присъствието на Бог и на тези свидетели, да свържем този мъж и тази жена в святите окови на брака, който е установен от Бога“, и т.н.  Това е една много кратка служба. Тя съдържа обещания, обети, такси и молитви.  Колкото до мен, колкото по-често водя тази литургия или я слушам, толкова по-благословен съм от нейното съдържание.  Това означава, че колкото по-запознат ставам с речта, толкова повече мисля за нея и размишлявам върху нея и аз отново виждам колко богато ни разяснява святостта на брака.  Така е и с Господната молитва. Слушането й отново и отново, може да ни доведе до безсмислено повторение, но също може и да запали тези думи и основните принципи в нашите умове.  Повторението само по себе си не е лошо нещо.  В действителност, то е едно от най-важните компоненти на познанието, защото е изключително рядко да срещнеш човек, който да усвои концепцията или принципите, слушайки я веднъж.


Източник:
The Prayer of the Lord by R.C. Sproul.

Превод от английски: Галина Христова

Няма коментари:

Публикуване на коментар