понеделник, 27 октомври 2014 г.

Анализ на служението „Инкаунтер“ G-12 , Рикардо Бекерра

(Част Четвърта) 


Потапяне в Неговия Дух

Когато участниците са били освободени от демоните, те са готови да приемат изпълването от Святия Дух със  белега говорене на езици. Използвайки достатъчно свободно Писанията, Кастеянос казва:

Важно е да се обърне внимание на оригиналната последователност [признаци, които Исус, описва в Марк 16:17]. За да говорят свободно на езици, хората на първо място трябва да прекъснат проклятието в живота си и да забранят всякакви демонични влияния в името на Исус. Точно това и правим на нашите Срещи. [47]

Група изследователи от кубинската църква "Асамблеи на Бога", отбелязва: "За постигането на тази цел водещите на [Encounter] използват дълги молитви, възторжени прояви, невро-лингвистично влияние - всичко това с цел участниците да проговорят на езици. Натискът е толкова силен, че някои хора имитират говорене на езици от страх, че останалите членове на групата ще гледат на тях от високо. Неразделна част от събранието е молитвата с полагане на ръце, в който един човек бута друг да падне на пода "под действието на силата на Духа", "[48].



Очистване

По време на една Среща в Централна Америка, лидерите поставили пред участниците грил-барбекю, за да илюстрират с негова помощ процеса на очистване. Те донесли леген, в който лежали отделните органи на различни големи животни, извлекли от там езика им и го хвърлили на скарата на грила. След това, на участниците им било казано буквално да си хванат езика и символично да го хвърлят на скарата, така че той символично да изгори заедно с езика на животното, който горял  в огъня, за да се използва в бъдеще само за назидателни думи. После лидерът извадил от легена чифт очни ябълки, хвърлил ги на скарата и помолил участниците да се докоснат до очите и символично да ги хвърлят в огъня, за да се очистят очите им с огън и да гледат само към добри неща. След това, от легена  били извадени и поставени на скарата на грила ушите на някое голямо животно, а участниците били помолени да се докоснат до ушите си и да ги хвърлят в огъня, така че ушите им за напред  да чуват само назидателни думи. Тогава лидерът извадил тестисите на животното, размятал  ги във въздуха и също ги хвърлил на скарата и наредил на участниците символично да вземат гениталиите си и да ги хвърлят в огъня, така че те подобно на този образ да се запазят верни на своите съпрузи или да се въздържат от незаконни предбрачни взаимоотношения.


Преуспяване

Най-запомнящ се момент от последния ден на много "срещи" е събирането на дарения. От начало  участниците жертват от парите, които носят със себе си. След това урока преминава към следващото ниво, и участниците са призовани да пожертват всяко скъпо нещо - понякога звучат призиви  "дайте всичко, което имате." Според свидетелства на участници в две различни "срещи" в Ел Салвадор, ги убеждавали, че "ако вие не пожертвате, вашите финанси ще бъдат прокълнати." За да насърчи хората към още по-щедри дарения, един от лидерите излязъл напред и казал, че Бог му дал преуспяване, след като той дал всичко, което той е взел със себе си на срещата. След това  напред излезли и другите лидери и  започнали да жертват различни ценности. В отговор, участниците излизали напред и давали портфейли, бижута - и дори сваляли обувките си. Тази сесия е продължавала повече от час. 

Видение за успех

В края на Срещата (Encounter) запознават  участниците с "клетъчното видение" на Кастеянос. По-конкретно, те казват, че всеки човек е потенциален лидер и трябва да намери дванадесет ученици, които да поведе след себе си - точно както Исус направи – ​​така, че всеки от тях на свой ред може да го направи за своята група от дванадесет човека.  Избирането на дванадесетте ученици се осъществява чрез клетъчни групи, които са създадени от всеки участник. Всеки трябва да следва и да се подчинява на "клетъчното видение" открито чрез Кастеянос и да поемат отговорността  да поканят друг човек да вземе участие в срещата.

Ние чухме свидетелства на участниците, които са задължени да сключат специален завет с Бога, а дори и да подпишат договор с обещанието да доведат на срещата най-малко трима души. Този, който кани е длъжен да покрие всички разходи на тези, които той кани.

В някои страни, натискът върху хората е толкова голям, че спонсорът трябва не само да плати цената на всеки гост, но и да се възстанови своята част от средствата, загубени в резултат на едно пътуване до среща. 

Когато в края на Срещата участниците се върнат на първоначалното  място на събиране, често им организират тържествено посрещане – членовете на църквата поздравяват участниците, а те, от своя страна, свидетелстват за това как Бог ги е променил  по време на уикенда.


След  Срещата (Post-Encounter) 

След  срещата, участниците трябва да отидат на Post-Encounter - тримесечен курс на седмични почасови сесии. Курсът се състои от три етапа: 



1 Основи на вярата
2 Израстване в християнско служение
3 Образът на християнина

Успешно завършилият този курс новоповярвал е готов да вземе участие в Школата на лидерите - двучасови сесии, които се провеждат всяка седмица през цялата година. Едно от условията за успешното завършване на школата - до началото на третия триместър да създадат своя собствена клетъчна група . След това следва повторна Среща - три-четиридневен семинар,  имащ за цел да потвърди обещанията и решенията, взети в първите срещи. По време на  повторната Среща се акцентира върху положението на вярващия в Христа, победата над греха, личното освобождаване и видението на Църквата.

Бог открил на Кастеянос,  че това обучение не е въпрос на лично предпочитание. [49] 

Всеки, който иска неговата църква да израстне  е длъжен да премине през  това обучение. Резултатът обещава да бъде бърз: По думите на Кастеянос, с помощта на неговата програма може  за  шест месеца да се подготви новоповярвалия така, че той да започне да принася плодове (т.е. да води нови хора) [50]


Влияние на Движението на Вяра 

Друг важен аспект  на клетъчното видение" на Кастеянос е силно противоречивата доктрина за "положителна изповед" или "словото на вяра." Както предлага  Кастеянос, силата на човешките думи, е толкова велика, че те могат да бъдат използвани, за да се материализира всичко, което пожелаем. Това, в което Кастеянос наистина вярва, може да се види, например, от неговото тълкуване (неправилно) текста на Притчи 6: 2-3:

Човек се свързва с това, което говори, защото думите му притеглят духовна сила. Затова, човек може да бъде привързан към думитеси в благословения и проклятия. [51]
По-нататък той обяснява:

Всичко, което искаме, вече съществува, намира се в духовно измерение, измерението на божественото благословение. Ние, обаче,  трябва да влезем в свръхестественото и да ги преместим, тоест да ги вземем  и да ги усвоим чрез вяра, правейки ги реалност в нашия живот. [52]

Болният човек ... който вярва в Божието Слово, започва да изповядва своето изцеление, защото неговата вяра му дава възможност веднага да види чудо. [53]


Заключение

Само някои от елементите на програмата G-12 представляват нещо наистина ново; клетъчни групи, полеви семинари, агресивна програма за ученичество, говорене на езици, вътрешно изцеление, освобождение и "Евангелието на просперитета" – за всичко това отдавна са говорили  много известни петдесятни лидери. Очевидно , Кастеянос и неговите последователи са съумели да извлекат и издигнат тази смесица от различни техники на  ново ниво на "успех" с помощта на натиск върху хората, и психологическа манипулация.

Бележки:

47. Пак там, стр. 126.
48. Трети богословски форум Асамблеи на Бога в Куба, юли 11-13, 2006.
49. Suena, стр. 95-96.
50. Joel Comiskey, Grupos де Doce (групи от дванадесет) (Terrassa, Spain: Editorial CLIE, 2001 г.), стр. 76.
51. Успешното лидерство, стр. 252.
52. Suena, стр. 21-22.
53. Dream, стр. 174.

Автор:  Ricardo Becerra, директор на CAI в Латинска Америка

Превод от руски: Галина Христова

Източник :  Център за апологетични изследвания 




Няма коментари:

Публикуване на коментар